Boliden expanderar i Garpenberg

Boliden investerar 3,9 miljarder kronor i en expansion av Garpenbergsgruvan i Dalarna. Expansionen innebär att malmproduktionen ökar från 1,4 till 2,5 miljoner ton per år.

Analytiker- och presskonferens kommer att hållas tisdagen den 18 januari kl. 10.
Plats: World Trade Center, Rum: New York
Länk till web-cast:
Telefonkonferens: (SE): 08-505 598 53,
 (Int): +44 203 043 24 36

Marknadsförutsättningarna för Garpenbergs metaller – zink, silver och bly - bedöms vara goda under de kommande åren. 3,9 miljarder kronor investeras i ett nytt anrikningsverk, nya schakt och underjordsanläggningar samt infrastruktur. Garpenberg har idag en kapacitet på 1,4 miljoner ton per år. När de nya anläggningarna tas i drift 2014 ökas malmproduktionen successivt från 2 miljoner ton till 2,5 miljoner ton till slutet av 2015. Samtidigt minskar produktionskostnaden per ton malm med omkring 25 procent.

- Garpenberg är en mycket konkurrenskraftig gruva. Gruvan har de senaste åren haft stark utveckling både finansiellt och vad gäller malmreserver, säger Bolidens VD Lennart Evrell. Investeringen har bra lönsamhet och förstärker Bolidens tillväxt de närmaste åren. Expansionen sänker enhetskostnaderna vilket ökar möjligheterna att utnyttja den geologiska potentialen i området.

Expansionen kommer bland annat att innebära förbättrad infrastruktur vilket ger effektivare transporter och lägre bullernivåer. Användningen av återvunnet vatten kommer att öka i processen och vattenreningen förbättras.  Ansökan om nytt miljötillstånd kommer att lämnas in till Miljödomstolen under februari 2011.

- Boliden har under 2010 expanderat koppargruvan Aitik i Gällivare och bygger under 2011 ut kapaciteten för återvinning av elektronikskrot i kopparsmältverket Rönnskär. Nu tas steget att expandera gruvan i Garpenberg där merparten av investeringarna ske under 2012 och 2013, säger Bolidens VD Lennart Evrell.

Garpenberg är ett av Bolidenkoncernens fyra gruvområden. Fyndigheterna i Garpenberg började bearbetas redan under 1200-talet och Garpenberg är därmed Sveriges äldsta gruva i drift. I Garpenberg bryts komplexmalm som innehåller zink, silver, bly och mindre volymer koppar och guld. Garpenberg hade 2009 ett rörelseresultat (EBIT) om 793 MSEK. Produktion av metall i koncentrat var 90 000 ton zink, 30 000 ton bly och 140 ton silver. Garpenbergs malmreserv för 2009 var 25 800 kton. Sedan 2004 har malmreserverna ökat med 700 procent.

Marcela Sylvander, Director Group Communications, Boliden AB, tel: 08- 610 15 59
Frans Benson, Director Investor Relations, Boliden AB, tel: 08- 610 15 23

Boliden är ett ledande europeiskt metallföretag med kärnkompetens inom prospektering, gruvdrift, smältverk och återvinning. Huvudmetallerna är zink och koppar. Andra viktiga metaller som utvinns och framställs är bly, guld och silver. Verksamheten bedrivs i två affärsområden: Gruvor och Smältverk. Bolaget har cirka 4 400 anställda och en omsättning på cirka 28  miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.