Boliden fortsätter att växa organiskt

Bolidens styrelse har beslutat att investera 250 miljoner SEK i en ny autogenmalkrets vid företagets anrikningsverk vid Taragruvan på Irland. Samtidigt har företagsledningen beslutat att gå vidare med undersökningen om kapacitetsökning för återvinning av elektronikskrot och raffinering av bly vid kopparsmältverket Rönnskär.

Projekten ligger helt i linjer med Bolidens strategier, att dels satsa på interna tillväxtprojekt dels utveckla och utvidga elektronikåtervinningen. Just nu har koncernen organiska tillväxtprojekt på gång för cirka 6,1 miljarder kronor, varav den största är Aitikprojektet på 5,2 miljarder kronor.

Investeringen vid Bolidens zinkgruva Tara innebär halverade driftskostnader för malningen. Detta tillsammans med tidigare investeringar i Tara, bland annat för avvattningen, kommer att sänka de totala driftskostnaderna för anrikningsverket med 30 procent. Genom att ersätta nuvarande kross- och malningssystem med en ny krets för autogenmalning räknar Boliden med ett förbättrat zinkutbyte samt förbättrad arbetsmiljö genom minskat buller och damning. Projektet är beräknat att vara klart i slutet av 2009.

- Vår förstudie om en kapacitetsökning för återvinning av elektronikskrot samt raffinering av bly vid kopparsmältverket Rönnskär har nu övergått i nästa fas. I ett förprojekt, som ska vara klart vid årsskiftet, ska förutsättningarna för en fördubbling av kapaciteten undersökas ytterligare. Det handlar främst om att fastställa tekniker och investeringsnivån, säger Svante Nilsson, Bolidens chef för Affärsområde Smältverk.