Boliden in i finskt elkraftsprojekt

Boliden har, genom ett finskt dotterbolag, undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) att bilda konsortiet Fennovoima tillsammans med Outokumpu, E.ON, Rauman Energia och Katternö. Syftet med konsortiet är att utreda förutsättningarna för att bygga ett nytt finskt kärnkraftverk.

- Bolidens syfte med projektet är att långsiktigt säkra elleveranserna till våra finska smältverk. El är en strategisk råvara för att vi ska kunna bibehålla en konkurrenskraftig produktion. Energi står idag för 18 procent av Bolidens totala kostnader och vårt energibehov uppgår till 3,5 TWh, säger Bolidens VD Jan Johansson.

Enligt avsiktsförklaringen kommer kapaciteten från Fennovoima att reserveras med en tredjedel till den finska industrin, en tredjedel till lokala och regionala energibolag och med en tredjedel till E.ON som kommer att vara den största enskilda delägaren i konsortiet. Varje delägare kommer att få köpa mängden el motsvarande sin andel i konsortiet till produktionskostnaden.

Projektet, som slutligt är beroende av den finska regeringens och riksdagens godkännande, planeras ha en kapacitet på 1000 –1800 MW och beräknad driftstart år 2016-2018. Bolidens föreslagna andel motsvarar 80 MW vilket utgör ca 46 procent av förbrukningen vid företagets finska enheter, zinksmältverket Kokkola och kopparsmältverket Harjavalta.