Boliden ingår avtal om fossilfria elleveranser

Boliden har tecknat avtal med Agder Energi avseende fossilfria elleveranser i Sverige och Finland. Avtalet omfattar en total elleverans om 1 000  GWh per år och sträcker sig i 15 år från och med 2022.

- Genom detta avtal säkerställer vi ytterligare konkurrenskraftig och klimatsmart elförsörjning till flera av våra enheter. Detta är särskilt viktigt då elektrifieringen av våra processer fortsätter att öka under kommande år, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef, Boliden.

Energiförbrukningen vid Bolidens gruvor och smältverk består idag till drygt 70 procent av el. Denna andel har ökat under åren allteftersom fossila energislag har ersatts. I takt med att kvarvarande fossila bränslen successivt fortsätter att fasas ut kommer andelen el öka ytterligare. Bolidens mål är att reducera koldioxidintensiteten, koldioxidutsläpp per producerad metallenhet, med 40 procent till 2030*.

Som en följd av avtalet kan ytterligare fossilfri elproduktion driftsättas både i Sverige och Finland.

* Basår 2012.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070- 453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.