Boliden introducerar ny nickelstrategi

Boliden kommer att starta en fristående nickelsmältverksamhet genom att köpa in nickelkoncentrat från externa leverantörer och sälja nickelskärsten för vidareförädling på marknaden. Årsproduktionen beräknas liksom tidigare uppgå till 25 000 ton nickel i skärsten.

Koppar- och nickelsmältverket Boliden Harjavalta i Finland har smält nickelkoncentrat sedan mitten av 1950-talet. Under många år har Boliden Harjavalta smält nickelkoncentrat på så kallad tollingbasis, dvs. man har mot betalning smält nickelkoncentrat ägt av externa kunder. Under 2013 smältes ca 250 000 ton nickelkoncentrat till nickelskärsten, innehållande omkring 25 000 ton nickel, som därefter vidareförädlats av externa nickelraffinaderier.

I takt med att nuvarande tollingavtal löper ut kommer Boliden att ändra affärsmodellen för nickel, till att mer likna den man har för koppar och zink. Istället för att smälta nickelkoncentrat för externa kunders räkning, kommer Boliden köpa nickelkoncentrat från externa gruvor och sälja nickelskärsten till nickelraffinaderier.

Den globala nickelmarknaden omsätter cirka två miljoner ton om året och de största kunderna är kinesiska producenter av rostfritt stål. Till följd av globala neddragningar på smältverkssidan och öppnandet av nya nickelgruvor bedöms efterfrågan på nickelsmältning att öka.

-    Tidpunkten är rätt och den nya affärsmodellen ger oss en spännande möjlighet att börja ta emot koncentrat och leverera nickelskärsten till en växande marknad. Boliden Harjavalta är i en strategiskt gynnsam position. Det är Västeuropas enda nickelsmältverk med närhet till en hamn och de lägsta svaveldioxidutsläppen per producerat ton bland världens nickelsmältverk, säger Kerstin Konradsson, President Boliden Smelters.

Marcela Sylvander, Group Communications, +46 8 610 1630, +46 733 244551
Sophie Arnius, Investor Relations, +46 8 6101523, +46 70 5908072

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 800 medarbetare och en omsättning på 34 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.