Boliden investerar i Tara-gruvan

Framgångsrik prospektering vid zinkgruvan Tara i Irland har identifierat en ny mineralisering med antagen mineraltillgång om 10 Mton. Boliden har beslutat att bygga ut gruvans sandmagasin och inleda en satsning för att förlänga gruvans livslängd.

Tara som är en av världens större zinkgruvor, står för halva Bolidens produktion av zinkkoncentrat. Framgångsrik prospektering har lett till upptäckten av en ny mineralisering, Tara Deep, och det har beslutats att bygga ut kapaciteten i sandmagasinet, som idag begränsar Taras livslängd. Det nya sandmagasinet har kapacitet till och med 2026. Investeringen uppgår till 33 MEUR och är villkorad av myndighetstillstånd. Den bygger på en förlängning till 2023 samtidigt som tillskottet av mineraltillgångar ger ytterligare potential. Samtidigt har beslut fattats att bygga en prospekteringsort till den nya fyndigheten till en kostnad om 11 MEUR.

- Prospekteringen i Tara har varit framgångsrik under senare år men kapaciteten i sandmagasinet har begränsat gruvans livslängd till 2020. Med nya prospekterings-framgångar, ökad produktivitet och höga zinkpriser är det lönsamt att förlänga gruvans livslängd och vi har därför beslutat att bygga ut sandmagasinet med kapacitet till 2026, säger Mikael Staffas, Direktör Boliden Gruvor.

Den nya fyndigheten Tara Deep har antagna mineraltillgångar som uppgår till 10 Mton med en zinkhalt om 8,5% och en blyhalt om 1,8%. Mineraliseringen liknar Taras huvudmalm men har mer komplicerad struktur och ligger djupare, på mellan 1200 och 1900 meters djup. Förutom fyndet av Tara Deep så har också prospektering i den nuvarande gruvan varit framgångsrik och nästan hela årets produktion har kunnat ersättas i mineralreserven.
För mer information se tabell nedan och www.boliden.com.

kton Zn% Pb%
Bevisad 4 200 (4 500) 6,5 (6,5) 1,5 (1,5)
Sannolik 12 300 (12 500) 6,2 (6,2) 1,6 (1,5)
Mineralreserver, summa 16 500 (17 000) 6,3 (6,3) 1,6 (1,5)

Känd 400 (600) 5,8 (6,1) 2,3 (2,0)
Indikerad 3 800 (3 400) 6,8 (6,5) 1,9 (2,2)
Antagen 13 600 (4 700) 7,8 (6,2) 1,9 (1,9)
Mineraltillgångar, summa 17 800 (8 700) 7,5 (6,3) 1,9 (2,0)

Not: Per 31 december 2016, data inom parantes är per 31 december 2015. Avrundningar förekommer.

Telefonkonferens idag den 11 januari kl. 10.00 (CET)

Med anledning av satsningen arrangerar Boliden en telefonkonferens den 11 januari, klockan 10.00 (CET) med vd och koncernchef Lennart Evrell, och Mikael Staffas, Direktör Boliden Gruvor. Telefonkonferensen kommer även att vara tillgänglig som audiocast på www.boliden.com.

Telefonnummer: Sverige: +46 8 5199 9355, UK: +44 2031 940 550, US: +1 8552 692 605

Sophie Arnius, Chef Investor Relations,
tel: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072

Mikael Staffas, President Boliden Mines,
tel: +46 910 774210, +46 70 921 2794

Denna information är sådan information som Boliden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom chefen för Investor Relations försorg, för offentliggörande den 11 januari 2017, klockan 08:00 CET.

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap