Boliden inviger ny gruva

​Boliden inviger idag dagbrottet Maurliden Östra och återgår därmed successivt till normal drift i Bolidenområdet.

Maurliden Östra ligger cirka 80 km utanför Skellefteå och ingår i gruvområdet Bolidenområdet. Maurliden Östra har en malmreserv på 1,2 miljoner ton med genomsnittlig kopparhalt på 1,3 procent. Gruvan kommer att brytas i fyra år och produktionen kommer att redovisas i Bolidenområdets sammanlagda siffror.

Bolidenområdet har sedan början av 2008 haft begränsad kapacitet för deponering av avfallssand, en restprodukt vid gruvdrift. I slutet av 2010 kommer en ny avfallsdamm att tas i drift vilket möjliggör den ökade produktionen.

– Starten av Maurliden Östra innebär att Bolidenområdets gruvproduktion ökar och att vi återupptar normal drift i anrikningsverket efter flera år av lägre produktion säger Jan Moström, President Business Area Mines.

Bolidenområdet är ett av Bolidenkoncernens fyra gruvområden. Området ligger i det mineralrika Skelleftefältet och består av underjordsgruvorna Renström och Kristineberg samt dagbrotten Maurliden och Maurliden Östra. I samtliga gruvor bryts komplexmalm som innehåller zink, koppar, bly, guld och silver. Under 2009 var produktionen i Bolidenområdet 31 000 ton zink, 8 000 ton koppar, 48 ton silver, 1,7 ton bly och 1,5 ton guld.

Malvreserver i Maurliden Östra och Bolidenområdet, totalt sulfidmalmer (Bolidens årsredovisning 2009)

Kvantitet(kton) Cu% Zn% Pb% Au g/t Ag g/t
Maurliden Östra Bevisad
  Sannolik 1 200 1,3 0,7   0,7 16

Bolidenområdet inkl. Maurliden Östra Bevisad 3 170 0,9 3,0 0,3 1,4 42
  Sannolik 3 780 0,7 5,3 0,6 1,2 71

Marcela Sylvander, Director Group Communications, Boliden AB, tel: 08-6101559
Frans Benson, Director Investor Relations, Boliden AB, tel: 08-610 15 23

Boliden är ett ledande europeiskt metallföretag med kärnkompetens inom prospektering, gruvdrift, smältverk och återvinning. Huvudmetallerna är zink och koppar. Andra viktiga metaller som utvinns och framställs är bly, guld och silver. Verksamheten bedrivs i två affärsområden: Gruvor och Smältverk. Bolaget har cirka 4 400 anställda och en omsättning på cirka 28 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.