Boliden och Vattenfall etablerar samarbete i Norden.

Boliden har idag tecknat ett avtal med Vattenfall i syfte att säkra elleveranserna för expansionen av Aitikgruvan samt om samarbete för delar av Bolidens finska verksamhet.

- Förutom att vi vill säkra vår Aitikinvestering så är detta också ett led i vår energipolicy att i möjligaste mån sluta långsiktiga avtal för våra produktionsenheter, för att på så sätt säkerställa ramarna för våra elkostnader, säger Svante Nilsson, tf VD på Boliden.

Expansionen av koppargruvan Aitik, från 18 till 36 miljoner ton bruten malm, gör att Bolidens behov av elkraft kommer att öka. Enligt avtalet kommer Vattenfall att leverera totalt 4 TWh el till Boliden med början 2010. Utöver detta kommer Vattenfall redan 2008 att inleda elleveranser till kopparsmältverket Harjavalta i Finland samt också hantera portföljförvaltningen för delar av den finska verksamheten.

- Det är mycket glädjande att kunna presentera ett fördjupat långsiktigt samarbete med Boliden på nordisk bas, Vattenfall får i och med detta en tydlig relation också med basindustrin i Finland, säger Hans von Uthmann vice VD Vattenfall AB och Chef Vattenfall Norden.

I enlighet med sin energipolicy satsar Boliden också aktivt på det interna arbetet med energieffektivisering genom att implementera energiledningssystem. Målet är att Bolidens samtliga verksamheter ska ha implementerat energiledningsystem till år 2008.