• Boliden/

Boliden och Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) etablerar långsiktigt samarbete kring autonoma transporter

Boliden och Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) har ingått ett långsiktigt samarbete kring implementering av autonoma transportlösningar i gruvor. Det första projektet är gruvan i Garpenberg och kommer att startas redan under 2023.

Som en del av implementeringsavtalet kommer V.A.S. att leverera en autonom transportlösning som kommer att transportera gråbergsfyll från ett stenbrott på plats som ska användas för att säkra långsiktig lagringskapacitet vid anrikningsanläggningen. Transporterna täcker en sträcka på upp till fyra kilometer och omfattar fem lastbilar. Volvo Autonomous Solutions kommer att utveckla och leverera en komplett autonom lösning som inkluderar fordon, hårdvara, mjukvara och utbildning. Baserat på en TaaS-modell (Transport as a Service) kommer den autonoma transportlösningen att byggas på lastbilar i Volvos premiumsegment och V.A.S. egenutvecklade virtuella förare. V.A.S. kommer även att tillhandahålla en hjullastare för lastningen.

– Det är naturligtvis mycket glädjande att vi kan ligga långt fram i teknikutvecklingen och säkerställa den fortsatta utvecklingen av vår verksamhet. Automation är en viktig del i att öka säkerheten och konkurrenskraften. Med detta samarbete ökar vi vår kompetens och erfarenhet ytterligare, säger Daniel Eklund, Director Technology på Boliden Gruvor.

Avtalet kring autonoma transporter i Garpenberg är det första samarbete i en strategiskt MoU mellan Boliden och V.A.S. som syftar till att utveckla ny teknik relaterad till elektrifiering under jord, fjärrstyrd lastning och autonoma transporter under jord.

För mer information, kontakta:
Klas Nilsson, Director Group Communications, telefon: 070-453 65 88

klas.nilsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, vår marknad global. Vår kärnkompetens finns inom prospektering, gruvdrift, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 anställda och omsätter årligen cirka 85 miljarder kronor. Aktien är noterad i Large Cap-segmentet på NASDAQ OMX Stockholm.