Boliden omorganiserar till två affärsområden

Boliden inför en organisation med två affärsområden: Smältverk och Gruvor. Förändringen innebär att verksamheten inom affärsområde Marknad integreras med dessa två områden. Svante Nilsson har utsetts till direktör för Smältverk.

Större delen av verksamheten inom affärsområde Marknad – inköp av råvaror och försäljning av metaller – integreras med Smältverk medan försäljningsansvaret av gruvkoncentrat integreras med Gruvor. Förändringarna genomförs för att möjliggöra ytterligare effektiviseringar av koncernens materialflöden.

- Affärsområde Marknad har på två år åstadkommit betydande förbättringar i koncernens hantering av materialflöden. För att ta nästa steg och uppnå ytterligare effektiviseringar krävs att vi knyter detta ansvar ännu närmare de producerande enheterna, säger Lennart Evrell, VD och koncernchef för Boliden.

Svante Nilsson, nuvarande direktör för Marknad och tillförordnad direktör för Smältverk, har utsetts till direktör för affärsområde Smältverk. Organisationsförändringarna gäller från och med den 8 maj 2009.

Marcela Sylvander, Informationschef, Boliden AB, tel: 08-610 1559, 0733-244 551