Boliden publicerar årsredovisningen för 2014

Bolidens årsredovisning och GRI-rapport för 2014 finns nu tillgänglig på www.boliden.com.

Det har varit ett händelserikt år för Boliden som bland annat har firat koncernens 90-årsjubileum och invigt de nya anläggningarna i Garpenberg, som nu är världens mest effektiva underjordsgruva.

- Bolidens position är inte en fråga om tillfälligheter utan resultatet av framförhållning, ett långsiktigt synsätt, och mycket dedikerade medarbetare. Vi fortsätter att arbeta i den andan och ser fram emot ännu ett intressant och utmanande år, skriver Bolidens vd Lennart Evrell i sitt vd-ord.

Årsredovisningen beskriver, förutom resultaten för 2014, koncernens mål och strategier. Ambitionen har också varit att med hjälp av text och bild öka förståelsen för Bolidens värdekedja och verksamhet. Även i år har koncernens hållbarhetsredovisning integrerats i årsredovisningen, som belyser bland annat Bolidens nollskadefilosofi vad gäller olyckor för människa och miljö.

Den tryckta versionen kommer att finnas tillgänglig från den 31 mars och distribueras till de aktieägare som har anmält intresse.

GRI-rapporten beskriver Bolidens hållbarhetsarbete, styrning och resultat. Redovisningen för 2014 är den första som upprättats enligt GRIs senaste riktlinjer, G4. Den finns ej i tryckt format.

Marcela Sylvander, Group Communications, tel: +46 733 244 551
Sophie Arnius, Director Investor Relations, tel: + 46 8 610 1523

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 900 medarbetare och en omsättning på 37 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.