Boliden redovisar ökade mineraltillgångar med lägre halter

Resultaten från 2014 års beräkningar av Bolidens mineraltillgångar och mineralreserver* innehåller ökningar av mineraltillgångarna i Garpenberg och Kankberg samt den tidigare kommunicerade ökningen av mineralreserverna i Aitik. Boliden utvidgar prospekteringsverksamheten till att också omfatta Outokumpufältet och Kuhmo i Finland.

- Fokus för Bolidens prospekteringsverksamhet under 2014 har varit i anslutning till gruvorna i Sverige och Irland samt fältprospektering i norra Sverige. Vi har uppnått goda resultat i Garpenberg där tillgångarna har ökat med 90 procent, dock med lägre halter. Överlag har mineralreserver tillförts i större mängd än brytningen i de flesta gruvor. I och med förvärvet av prospekterings-rättigheterna i Outokumpufältet och Kuhmo kommer Boliden att med start 2015 utöka prospekteringen till att även omfatta dessa områden. I första hand riktar vi in oss på den gruvnära prospekteringen runt Kylylahtigruvan, säger Jan Moström, President Boliden Mines.

Bolidens strategi under senare år har varit att prioritera den gruvnära prospekteringen, främst för att ledtiden från fynd till produktion är kortare samt att de geologiska förutsättningarna vid Bolidens gruvor är gynnsamma. Den gruvnära prospekteringen har successivt förlängt livslängden för Bolidens gruvområden, vilket i sin tur möjliggjort de stora investeringarna i Aitik 2010 och Garpenberg 2014 samt öppnandet av guldgruvan Kankberg 2012. Målet är att ha underlag för minst tio års produktion, vilket idag uppnås i de flesta gruvområden förutom Tara och Kylylahti.

Huvudinriktningen i Bolidens prospektering är malmer med zink, koppar och ädelmetaller. Boliden arbetar med ett 50-tal prospekteringsprojekt och satsningarna 2014 uppgick till 279 (298) MSEK.

Resultat 2014

Aitik
Aitik bröt under året 39 miljoner ton malm. I samband med att Boliden i maj 2014 presenterade utbyggnadsplanerna för Aitik, med en ökad produktionsnivå till 45 miljoner ton per år från och med 2017 publicerades en ny malmbasberäkning med kraftiga ökningar av mineralreserverna. Förändringarna sedan i maj är små med en ökning av reserven med 4 procent och motsvarande minskning av tillgångarna. Snitthalten för koppar i mineralreserven är 0,22 procent.

Garpenberg
I Garpenberg har mineralreserven ökat med 1,3 miljoner ton (3 procent), dock med lägre halter. Detta beror dels på låga halter i tillkommande områden, dels på att årets produktion varit i områden med högre halter än reservens medelhalt. Mineraltillgångarna har ökat med 35 miljoner ton (90 procent) efter tillskott av områden med låga halter. Snitthalterna för zink och silver i mineralreserven är 4,3 procent respektive 120 g/t.

Bolidenområdet
I Bolidenområdet har mineraltillgångarna ökat med 800 kton medan reserverna minskat ungefär lika mycket (930 kton). Det är framförallt prospektering vid gruvan Kankberg som gett positiva resultat. Snitthalterna i mineralreserverna är för zink och koppar i de komplexa sulfidmalmerna 5,4 procent respektive 0,5 procent och för guld i guldmalmerna 3,5 g/t.

Tara
Mineralreserven i Tara har ökat med 2,2 miljoner ton (17 procent) genom att mineraltillgångar uppgraderats. De adderade kvantiteterna har något lägre halt vilket lett till en haltsänkning i mineralreserven. Ökningen i mineralreserven har så gott som ersatt årets brytning om 2,3 miljoner ton malm, snitthalten för zink i mineralreserven är 6,6 procent.

Kylylahti
Boliden förvärvade Kylylahtigruvan i oktober 2014. Under året har i princip ingen prospektering bedrivits i området. Mineralreserven minskar med årets brytning som låg på 670 000 ton malm. Snitthalten för koppar i mineralreserven är 1,58 procent.

Vid köpet av Kylylahtigruvan från Altona Mining Ltd ingick även att antal fyndigheter och uppslag som Altona tidigare har redovisat som mineraltillgångar. Dessa redovisningar grundar sig på en studie gjord 2009 av Vulcan Resources Ltd som inte är uppdaterad sedan dess. Boliden bedömer inte att dessa fyndigheter representerar ett betydande värde för företaget eller att projekten är i ett så avancerat skede att de i nuläget ska rapporteras som mineraltillgångar.

Marcela Sylvander, Director Group Communications, + 46 733 244 551
Sophie Arnius, Director Investor Relations, + 46 8 610 1523

*Beräkningarna av mineraltillgångar och mineralreserver 2014
Gruvföretag ska varje år göra en beräkning av sina mineraltillgångar och mineralreserver. Bolidens beräkningar och sammanställningar sker i enlighet med rekommendationerna från svenska branschföreningen SveMin. Dessa rekommendationer är framtagna i enlighet med internationella regelverk. Från och med 2012 gäller delvis nya regler och begreppet mineralreserv har ersatt begreppet malmreserv. Boliden redovisar mineralreserver och mineraltillgångar separat, det vill säga rapporterade mineralreserver ingår inte i mineraltillgångarna.

Mineraltillgångar är en i berggrunden förekommande ansamling av mineraler ur vilka en kommersiell utvinning av värdemineraler kan komma att ske. Mineralreserver räknas av från de delar av en mineraltillgång som kan brytas och förädlas med beaktande av företagets lönsamhetskrav. Härvid tages hänsyn till gråbergsinblandning, pelaravsättningar och processutbyten med mera.

Mineraltillgångarna och mineralreserverna som sammanställs och presenteras i detta pressmeddelande har granskats och godkänts av Gunnar Agmalm, Chef Malmbas och Projektvärdering, Boliden, som är av SveMin registrerad som ”Kvalificerad Person” och även ”Competent Person” enligt JORC.

Vid beräkningar av mineralreserver används i huvudsak planeringspriser, som är ett förväntat medelpris för metaller och valutor över den kommande konjunkturcykeln. Boliden använder för närvarande följande planeringspriser:

Koppar 6 600 USD/ton
Zink 2 300 USD/ton
Bly 2 300 USD/ton
Guld 1 200 USD/tr.oz
Silver 20 USD/tr.oz
Molybden 15 USD/lb
Tellur 150 USD/kg
USD/SEK 6,5
EUR/SEK 8,45

För fullständig tabell över Bolidens mineralreserver och mineraltillgångar 2014, se bifogad pdf.

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 900 medarbetare och en omsättning på 37 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.