Boliden renodlar zinkverksamheten i Odda

Boliden har träffat avtal om att sälja verksamheten för aluminiumfluorid vid det norska zinksmältverket Odda till italienska Fluorsid S.p.A.

Avyttringen avser den fristående Noralf-verksamheten som är belägen vid zinksmältverket i Odda och omfattar tillverkning och försäljning av aluminiumfluorid. Aluminiumfluorid används vid framställning av aluminium och framställs i en process som använder stora mängder svavelsyra, en biprodukt från zinkprocessen.

Köpeskillingen uppgår till 12,5 MEUR och betalas kontant. Affären planeras att slutföras under det fjärde kvartalet.

Ett långsiktigt avtal har samtidigt tecknats för försäljning av svavelsyra till Fluorsid.

Fluorsid grundades 1969 och är marknadsledande inom oorganiska fluorkemikalier till aluminiumindustrin, med en årskapacitet på drygt 100 000 ton aluminiumfluorid och syntetisk kryolit.

- Avyttringen ligger i linje med Bolidens strategi att renodla zinkverksamheten i Odda och expandera produktionen till 200 kton zink per år från och med andra kvartalet 2017. Noralf blir nu en del av en världsledande koncern med fokus på aluminiumfluorid, vilket vi tror kommer att vara positivt för Noralfs utveckling. Affären säkrar även försäljning av hälften av Oddas svavelsyra, säger Kerstin Konradsson, Direktör Boliden Smältverk.

Aluminiumfluoridverksamheten i Odda har de senaste fem åren i genomsnitt haft en omsättning på drygt 300 MSEK och ett rörelseresultat på 17 MSEK per år. Avyttringen ger en reavinst på cirka 60 MSEK.

Sophie Arnius, Chef Investor Relations och tillförordnad Presschef
tel: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka
5 500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.