Boliden tecknar avtal med Metso Outotec avseende expansion av Odda

Boliden har tecknat avtal med Metso Outotec avseende expansionsinvesteringen i zinksmältverket Odda. Avtalet innefattar bland annat en rostningsanläggning, svavelsyraverk, lakningsteknik samt ingenjörstjänster. Expansionsinvesteringen i Odda pågår mellan 2021 - 2024.

- Expansionen av Boliden Odda innebär en ny standard för zinksmältning inom både hållbarhetsprestanda och kostnadseffektivitet. Vi följer vår plan och är trygga med att samarbetet med Metso Outotec kommer bidra i vår utveckling mot att producera mer zink med världens bästa klimatprofil, säger Daniel Peltonen, direktör affärsområde Smältverk, Boliden.

Produktionskapaciteten i Boliden Odda kommer öka från dagens 200 000 ton till 350 000 ton per år. Driftsättning av den nya kapaciteten är beslutad till Q4 2024. Avtalet med Metso Outotec motsvarar 150 MEUR och är inkluderat i tidigare kommunicerad investering om 700 MEUR för expansionen i smältverket i Odda, varav merparten genomförs under 2022 och 2023.

Klas Nilsson, Director Group Communications, Tel: 070-453 65 88, klas.nilsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.