Bolidens andra kvartal: Bra produktion och starkt kassaflöde

Bolidens andra kvartal präglades av bra produktion trots variation mellan gruvorna och omfattande underhållsstopp i smältverken. Försäljningsintäkterna uppgick till 9 596 (10 373) MSEK och rörelseresultatet exkl. omvärdering av processlager var 901 (1 257) MSEK. Fritt kassaflöde uppgick, justerat för förvärvet av Kevitsagruvan, till 1 148 MSEK.

- Kvartalets produktion och resultat var överlag bra i både Gruvor och Smältverk. Kassaflödet var mycket bra, givet att flera smältverk genomförde stora underhållsarbeten och att vår största koppargruva Aitik hade instabil produktion. Vi gynnades av bättre metallpriser, även om de var betydligt sämre än ifjol. Under kvartalet slutfördes Bolidens förvärv av Finlands största gruva Kevitsa, och integrationen löper enligt plan, sammanfattar Lennart Evrell, vd och koncernchef för Boliden.

Produktionen inom Bolidens gruvor varierade stort mellan de enskilda gruvområdena. Garpenberg och Kylylahti hade mycket stark produktion och den var hög även i Bolidenområdet och Tara. I Aitik var tillgängligheten på krossarna fortsatt låg, vilket resulterade i låg volym.

Boliden Smältverk hade överlag bra produktion, trots omfattande planerade underhållsstopp vid de största smältverken Rönnskär, Harjavalta och Kokkola. De nya och lägre smältlönevillkoren som gäller för 2016 gav full effekt i kvartalet.

Sophie Arnius, Chef Investor Relations och tillförordnad Presschef,
tel: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har drygt 5000 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap