Bolidens andra kvartal: Hög produktion och starkt kassaflöde

Bolidens försäljningsintäkter ökade under kvartalet till 9 438 (8 035) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager uppgick till 374 (370) MSEK. Kvartalet präglades av stabil produktion, högre metallpriser och starkt kassaflöde.

-   Vi har ett bra kvartal bakom oss med rekordproduktion i Aitik och volymtillskott från Garpenbergs nya anläggning. Produktionen inom Smältverk har, givet underhållsstoppen, varit stabil och vi ser fortsatt positiva resultat av åtgärdsprogrammet vid Rönnskär. Samtidigt drog kvartalets höga produktion upp kostnaderna och ökade metallpriser resulterade i internvinster som ännu inte realiserats i koncernresultatet, säger Bolidens VD Lennart Evrell.

Den positiva trenden för Aitikgruvans produktion fortsatte och den anrikade volymen var drygt 10 miljoner ton, den högsta hittills för ett kvartal. Expansionen i Garpenberg bidrog också positivt till resultatet för Boliden Gruvor samtidigt som avskrivningarna ökade. Boliden Smältverk hade stabil produktion och underhållsstoppen gick bättre än planerat. Jämfört med föregående kvartal, innebar stoppen dock lägre smältverksproduktion och högre kostnader. Detta kompenserades av bättre priser, smältlöner och växelkurser.

Den goda tillväxten i Kina och den fortsatta återhämtningen i de mogna ekonomierna bidrog till att efterfrågan på Bolidens metaller koppar och zink ökade med drygt 4 procent jämfört med förra året. Zinkpriset var i slutet av kvartalet det högsta sedan augusti 2011.

-   Marknadssentimentet har gradvis förbättrats. Förväntningarna är inte längre lika höga på ett överskott av kopparkoncentrat samtidigt som det förväntade underskottet av zinkkoncentrat verkar allt mer realistiskt. Den lägre kronkursen påverkar Boliden positivt eftersom vi har all försäljning i dollar och en stor del av kostnaderna i kronor, säger Lennart Evrell.

Den 8 juli träffade Boliden ett avtal med Altona Mining om att köpa koppargruvan Kylylahti med prospekteringsrätter och fyndigheter i östra Finland. Köpeskillingen uppgår till 95 miljoner USD.

-   Vi ser synergier inom gruvdrift, metallurgi och prospektering. Genom förvärvet etablerar vi också Boliden som ett gruvföretag i Finland där vi redan har betydande verksamhet inom Smältverk. Vi väntar nu på ett godkännande av det finska Konkurrens- och konsumentverket och aktieägarna i Altona Mining Limited, säger Lennart Evrell, vd och koncernchef för Boliden.

Marcela Sylvander, Group Communications, tel: 0733-2445512
Sophie Arnius, Investor Relations, tel: 070-590 80 72

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 800 medarbetare och en omsättning på 34 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.
www.boliden.com

Taggar: