Bolidens fjärde kvartal: Bra kassaflöde trots intensiv investeringsperiod

Försäljningsintäkterna för det fjärde kvartalet var 20 754 (23 577) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 2 017 (3 190) MSEK. Fritt kassaflöde uppgick till 1 663 (3 520) MSEK trots en rekordhög investeringstakt.

- Jag är glad över att se flera kvartalsmässiga produktionsrekord i vår smältverksverksamhet samt en god utveckling i våra investeringsprojekt. Därtill är vi givetvis nöjda med det underliggande kassaflödet under kvartalet, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef.

Rörelseresultatet inom Boliden Gruvor minskade till 985 (1 512) MSEK jämfört med föregående år, men ökade med 235 MSEK jämfört med föregående kvartal trots redan kommunicerade produktionsbortfall i Aitik. Högre försäljning från lager och högre halter bidrog positivt. Den anrikade volymen i Bolidenområdet var i linje med föregående kvartal tack vare stabil produktion i alla tre gruvorna och i anrikningsverket. I både Garpenberg och Kevitsa var den anrikade volymen lägre än föregående kvartal. Tara är placerad i malpåse med ambitionen att återuppta produktionen under andra kvartalet 2024 om långsiktiga förutsättningar, inklusive produktivitetshöjande förändringar, för att driva gruvan lönsamt kan uppfyllas.

Inom Boliden Smältverk minskade rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager till 985 (1 570) MSEK. Frånvaron av katodproduktion i Rönnskär påverkade resultatet negativt. Under kvartalet fortsatte kopparproduktionen fram till elektrolysstadiet på Rönnskär att öka och produktionen av kopparanoder ökade avsevärt jämfört med föregående kvartal. I Harjavalta nåddes ett nytt kvartalsrekord för kopparproduktion samtidigt som produktionen av nickel i skärsten var i nivå med föregående kvartal. Kokkolas produktion av gjuten zink var högre än föregående kvartal samtidigt som produktionen av silver i koncentrat nådde nytt rekord. I Odda har en stängning av elektrolysverk 4 reducerat produktionskapaciteten tills expansionsprojektet trappas upp, vilket innebär att produktionen av gjuten zink var lägre än båda jämförelseperioderna. Bergsöes produktion var högre än både föregående kvartal och fjärde kvartalet 2022.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88
klas.nilsson@boliden.com

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är ungefär 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.