Bolidens fjärde kvartal: Expansionsprojekt före tidplan

Försäljningsintäkterna för det fjärde kvartalet var 12 972 (12 543) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 1 721 (2 001) MSEK. Fritt kassaflöde uppgick till 822 (1 721) MSEK. För helåret uppgick försäljningsintäkterna till 49 936 (52 454) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 7 035 (9 074) MSEK.

- Året som helhet har visat på hög produktionsstabilitet samtidigt som flera stora investeringsprojekt bedrivits inom både Gruvor och Smältverk. Som en följd kan vi tidigarelägga produktionsökningen i Kevitsa med cirka sex månader, vilket samtidigt påverkade vår investeringsnivå under slutet av året, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef.

Rörelseresultatet inom Boliden Gruvor minskade till 890 (1 384) MSEK till följd av bland annat lägre halter vilket delvis motverkades av en starkare USD. Aitiks anrikade volym nådde en hög nivå, trots att produktionen påverkades av bristande tillgänglighet på lingrävare. Kopparhalten uppgick till 0,22 (0,27) procent och bedöms uppgå till 0,25 procent i snitt under 2020. Bolidenområdets anrikning var högre än under motsvarande period föregående år. Ett nytt miljötillstånd har erhållits för Renströmsgruvan, vilket möjliggör cirka 50 kton ökad anrikad volym per år. Garpenbergs anrikning var i linje med föregående kvartals höga nivå och Taras anrikade volym var högre än både föregående kvartal och fjärde kvartalet 2018. Kevitsas anrikade volym var något högre än fjärde kvartalet 2018. Till följd av tidigarelagda investeringar bedöms den årliga produktionstakten 9,5 Mton att nås under andra kvartalet 2020.

Inom Boliden Smältverk ökade rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager till 759 (575) MSEK. Förbättrade zinksmältlöner och högre metallpriser i svenska kronor bidrog positivt medan kostnader hänförliga till ett planerat underhållsstopp i Rönnskär och strejker i Finland påverkade negativt. Rönnskärs produktion var högre för flertalet metaller jämfört med föregående kvartal. Produktionen i Harjavalta och Kokkola påverkades av strejker. I Odda och Bergsöe uppnåddes nya kvartalsmässiga produktionsrekord.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070- 453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.