• Boliden/

Bolidens fjärde kvartal: Hög produktion i Gruvor och starkt resultat i Smältverk

Bolidens försäljningsintäkter för det fjärde kvartalet 2016 uppgick till 12 137 (9 699) MSEK och rörelseresultatet, exklusive omvärdering av processlager, var 2 106 (596) MSEK. För helåret uppgick försäljningen till 40 316 (40 242) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 5 094 (4 010) MSEK.

- Det är ett starkt årsresultat, särskilt med tanke på den utmanande prisbilden i början av året. Förbättrade marknadsvillkor, hög produktion i framförallt Gruvor och förbättrade processer i Smältverk gav ett starkt fjärde kvartal med hög vinst och starkt kassaflöde, säger Bolidens vd Lennart Evrell.

Kraftigt förbättrade metallpriser jämfört med fjärde kvartalet i fjol och hög produktion innebar ett starkt rörelseresultat för Bolidens gruvor. Den anrikade volymen inom Gruvor var hög både i kvartalet och under helåret. Såväl Garpenberg som Tara nådde 2,6 Mton anrikad volym och Kevitsas produktion fortsätter att utvecklas i linje med Bolidens förväntningar.

Smältverken hade hög processtabilitet som gav hög bruttovinst. Rörelseresultatet för perioden var starkt, främst till följd av förbättrade metallpriser och valutaeffekter. Expansionen i Odda ligger före plan och produktionen ökade. Åtgärdsplanen i Rönnskär som pågått sedan 2014 har nu avslutats på plan med god processtabilitet och under 2016 har ökad volym av material med höga s.k. fria metaller därför kunnat avverkas.

- Samtliga gruvor har haft hög produktion och vi har fått full effekt av investeringen i Garpenberg. Strategin inom Smältverk att optimera värdet i råmaterialmixen mot anläggningarnas flaskhalsar snarare än på volym har gett resultat, säger Lennart Evrell.

Klas Nilsson, Director Group Communication,
tel: +46 70 453 65 88

Sophie Arnius, Chef Investor Relations,
tel: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har drygt 5 500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.