Bolidens fjärde kvartal: Starkt resultat och kassaflöde i kvartalet

Försäljningsintäkterna för det fjärde kvartalet var 16 170 (12 972) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 3 043 (1 721) MSEK. Fritt kassaflöde uppgick till 2 750 (822) MSEK. För helåret uppgick försäljningsintäkterna till 56 321 (49 936) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 8 438 (7 035) MSEK.

-     Ett mycket bra kvartal. Vid våra gruvor är utvecklingen i Kevitsa särskilt positiv samtidigt som produktionen vid smältverken präglats av hög stabilitet, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef.

Rörelseresultatet inom Boliden Gruvor ökade till 1 858 (890) MSEK främst beroende på högre halter och överlag bra produktion. Den anrikade volymen i Kevitsa ökade med drygt 30 procent jämfört med fjärde kvartalet 2019 och i Garpenberg anrikades 3,0 Mton under 2020 vilket är i linje med gällande miljötillstånd. Aitiks anrikade volym var i linje med föregående år men har ännu inte nått upp till ny designkapacitet. Bolidenområdets resultat påverkades positivt av en bra malmmix med hög andel guld medan produktionen i Tara påverkades av underhåll och vissa störningar. Kylylahtigruvan slutbröts under kvartalet och gruvan förbereds nu för efterbehandling och anrikningsverket sätts i malpåse.

Inom Boliden Smältverk ökade rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager till
1 109 (759) MSEK till följd av högre volymer. I Rönnskär ökade produktionen av flertalet metaller jämfört med motsvarande period föregående år till följd av god processtabilitet och ny kapacitet. Även i Harjavalta var kopparproduktionen högre jämfört med fjärde kvartalet 2019 efter genomförda investeringar medan produktionen av nickel i skärsten var något lägre. Zinkproduktionen i såväl Kokkola som Odda kännetecknades av hög stabilitet och var högre än föregående år. Produktionen i Bergsöe var lägre än motsvarande period föregående år till följd av sämre tillgång och lägre kvalitet på ingående material.

I början av 2021 lämnade Boliden in en ansökan om medlemskap i International Council on Metals and Mining (ICMM). Medlemskapet syftar till att, tillsammans med övriga medlemsbolag, utveckla branschens arbete med olika hållbarhetsaspekter.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.

Taggar: