• Boliden/

Bolidens första kvartal: Fortsatt bra gruvproduktion och förbättrade metallpriser

Bolidens första kvartal 2017 präglades av bra gruvproduktion och stabil produktion i kopparsmältverken. Försäljningsintäkterna var 12 730 (8 849) MSEK och rörelseresultatet exkl. omvärdering av processlager ökade till 2 061 (769) MSEK. Fritt kassaflöde uppgick till 1 060 (210) MSEK.

-  Utvecklingen av metallpriser har varit gynnsam under kvartalet vilket återspeglas i att båda affärsområdena levererar starka rörelseresultat, inte minst inom Gruvor som når ny rekordnivå för ett kvartal. Produktionen inom Gruvor var fortsatt god där bland annat Kevitsa som förvärvades ifjol utvecklas väl. Samtidigt var produktionen i kopparsmältverken stabil, sammanfattar Lennart Evrell, vd och koncernchef för Boliden.

Rörelseresultatet inom Gruvor förbättrades mot föregående kvartal, främst till följd av högre metallpriser. Produktionen var bra i merparten av gruvorna även om den var lägre än under det starka avslutningskvartalet ifjol där även lagerminskningar påverkade resultatet positivt. Vid Tara kompenserades lägre anrikad volym av högre halter medan kopparproduktionen i Aitik och zinkproduktionen i Garpenberg var något lägre än föregående kvartal.

Smältverks rörelseresultat exklusive omvärdering av processlager var lägre än föregående kvartal beroende på att fria metaller i kopparsmältverken minskade jämfört med föregående kvartals höga nivå. Produktionen var stabil vid Rönnskär, Harjavalta och Bergsöe. Vid Odda nåddes den utökade designkapaciteten på 200 kton/år under längre perioder men ett oplanerat stopp påverkade avverkning och zinkproduktion i slutet av första kvartalet. Åtgärder för att förbättra zinkutbytet vid Kokkola pågår.

Sophie Arnius, Director Investor Relations, tel: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072
Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: +46 70 453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har drygt 5500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap