• Boliden/

Bolidens första kvartal: Stabil produktion i Smältverk men produktionsstörningar i Tara

Försäljningsintäkterna för det första kvartalet var 13 210 (13 047) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 1 504 (2 048) MSEK. Fritt kassaflöde uppgick till -845 (-323) MSEK.

- Samtidigt som vi hade rekordresultat inom Smältverk har kvartalet varit utmanande inom Gruvor. Inriktningen är att fortsätta driva verksamheterna normalt även om den nuvarande situationen med covid-19 ställer högre krav på flexibilitet, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef.

Rörelseresultatet inom Boliden Gruvor minskade till 318 (1 353) MSEK. Resultatminskningen mot såväl ifjol som föregående kvartal drevs av betydligt lägre metallpriser och lägre halter. Till följd av en förhöjd korttidsfrånvaro kopplat till covid-19 bedöms de tidigare kommunicerade målen om produktionstakt på 45 Mton/år i Aitik och 9,5 Mton/år i Kevitsa att nås först under det tredje kvartalet innevarande år.

Aitiks anrikade volym var i nivå med föregående kvartal. Hög korttidsfrånvaro samt ovanligt svåra vinterförhållanden påverkade negativt. Bolidenområdets anrikning minskade något jämfört med föregående kvartal. Högre halter till följd av ändrade brytpositioner medförde dock högre koppar-, zink- och silverproduktion. Garpenbergs anrikning var i linje med föregående kvartal. Taras anrikning var väsentligt lägre till följd av produktionsstopp hänförliga till ett haveri på ett malmtransportband samt restriktioner relaterade till covid-19. Kevitsas anrikade volym noterade en ny rekordnivå och i Kylylahti var anrikad volym betydligt högre än föregående kvartal.

Inom Boliden Smältverk var rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager 1 117 (853) MSEK. Höga volymer till förbättrade priser och villkor förklarar den positiva utvecklingen. I Rönnskär, liksom Kokkola, ökade produktionen av samtliga metaller jämfört med föregående kvartal. Även Harjavaltas produktion av flertalet metaller ökade jämfört med föregående kvartal. Odda levererade ännu ett starkt produktionskvartal och noterade rekord avseende avverkning. Bergsöes produktion var fortsatt stabil.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070- 453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.