Bolidens kapitalmarknadsdag

Fyndigheten Laver klassificerad som mineraltillgång

Bolidens ledning har under två dagar presenterat synen på metallmarknaden, potentialen och utmaningarna för koncernens gruvor och smältverk samt läget för Bolidens expansionsprojekt. Lavermineraliseringen, som tidigare presenterats som prospekteringsresultat, har nu klassificerats som mineraltillgång.

- Samtliga expansionsprojekt går enligt plan. Aitikgruvan är nära planerad produktionstakt om 36 miljoner ton malm per år, elektronikåtervinningen vid Rönnskär är igångkörd och guldgruvan Kankberg har börjat producera. Bolidens idag största investering, zink-silvergruvan Garpenberg, är i ett intensivt skede både vad gäller det nya anrikningsverket och anläggningarna under jord. Vi räknar med produktionsstart enligt plan 2014, säger Bolidens vd Lennart Evrell.

Parallellt med existerande expansionsprojekt, fortsätter arbetet med förstudien av en ny expansion av Aitikgruvan till 45 miljoner ton malm per år samt prospektering kring Laver, en fyndighet som upptäcktes våren 2009. Sedan dess har Boliden borrat 75 borrhål och närmare 30 000 borrmetrar i området, vilket gör att Laver nu kan klassificeras som en antagen mineraltillgång.

Antagen mineraltillgång.

Mt Cu Au Ag Mo S
(%) (g/t) (g/t) (g/t) (%)
Laver 690 0.20 0.12 2.8 35 0.53

- Vi är i ett tidigt stadium men klassificeringen som mineraltillgång var ett viktigt delmål för oss. Nu fortsätter vi att prospektera och utvärdera fyndigheten. Ledtiden från fynd till eventuell producerande gruva är lång, säger Jan Moström chef för Boliden Gruvor.

Bolidenområdet genomgår stora förändringar. Kankbergsgruvan startar samtidigt som koppardagbrottet Maurliden Östra och guldzonen i Kristineberg slutbryts. Planerade underhållsstopp i Bolidens smältverk under 2013 inkluderar ett så kallat 25-årsstopp för Rönnskär och förväntas totalt ge en EBIT-effekt om -325 MSEK. I slutet av oktober inträffade ett haveri i en av zinksmältverket Oddas direktlakningstankar vilket uppskattas få en resultatpåverkan på omkring -25 MSEK i fjärde kvartalet 2012.

- Det är fortsatt osäkra tider och vi arbetar intensivt med kostnader och produktivitet vid samtliga gruvor och smältverk, men speciellt i zinkgruvan Tara och zinksmältverket Odda som är högkostnadsverksamheter, säger Lennart Evrell.

För ytterligare information om Bolidens kapitalmarknadsdag se: www.boliden. com/cmd2012

eller kontakta

Marcela Sylvander, Director Group Communications, 46 610 1559
Frans Benson, Director Investor Relations, +46 610 1523

Boliden och ”Kvalificerad Person”
Prospekteringsarbetet i Laver har genomförts under kontroll av Gunnar Agmalm, som av SveMin är registrerad som ”Kvalificerad Person”. Gunnar Agmalm, Bolidens chef för malmbas och projektutvärdering, har över 20 års erfarenhet av gruv- och mineralindustrin. Dokumentation om prospekteringen i Laver finns på www.boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 400 medarbetare och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.