Bolidens kapitalmarknadsdag 2016: Fortsatt fokus på stabil utveckling

Bolidens ledning träffar under två dagar representanter från kapitalmarknaden för att konkretisera företagets strategi och hur respektive affärsområde arbetar för att öka konkurrenskraften.

”Boliden verkar på en volatil marknad vilket kräver att vi ständigt arbetar för att förbättra produktivitet och sänka kostnader. Jag är stolt över att Boliden lyckats stärka sin position under senare år tack vare en affärsmodell med gruvor och smältverk inom bas- och ädelmetaller, värdeskapande investeringar och fokus på en stabil verksamhet. Som meddelades den 10 mars har Boliden ingått avtal att förvärva nickel-koppargruvan Kevitsa i Finland, vilket ytterligare stärker Boliden både operationellt och geografiskt”, säger Lennart Evrell, vd och koncernchef.

Boliden beskriver under dagen en uppdaterad investeringsplan för koncernen. Under 2016 planeras investeringar på knappt 4 miljarder SEK och under 2017 på 4,5 miljarder SEK.

Mikael Staffas, Direktör Boliden Gruvor, berättar om satsningar för ökad automation. Flera gruvor har infört positioneringssystem under jord som skapar förutsättning för fjärrstyrning av fordon, förbättrad logistik och ökad personsäkerhet. Boliden är också bland de första gruvföretagen i världen att införa 5G-system för trådlös dataöverföring och är ledande när det gäller styrsystem med mobil teknik.

På kapitalmarknadsdagen presenteras även en uppdaterad plan för koppargruvan Aitik.

”Aitiks mineralreserver har utvecklats väl, men vi har det senaste året haft alltför många produktionsstörningar. Vi kommer därför att fokusera på produktionsstabilitet snarare än volym. I den reviderade produktionsplanen har reservhalten för koppar ökat till 0.23% (0.22) samtidigt som gruvans livslängd har ökat. Kopparhalten för perioden 2017-2019 väntas ligga över reservens genomsnitt och Aitik planeras nå en årstakt på 45 Mton anrikat tonnage år 2020. Investeringen i en ny krosstation i dagen omfattar nu två krossar i stället för som tidigare planerat en, och konstruktionen möjliggör även effektivt underhåll”, sammanfattar Mikael Staffas, Direktör Boliden Gruvor.

Investeringen i Aitik uppgår till en miljard SEK fram till 2018 och inkluderar en ny dubbelkross i dagen, ett nytt vattenreningsverk och ny dragning av kraftmatningen. Beslut om ytterligare investering i en ny kross i dagbrottet skjuts till efter 2020.

”För Bolidens smältverk är det centralt att fortsätta öka utbytena och vässa förmågan att hantera komplexa råmaterial. Det ökar vår flexibilitet och lönsamhet och stärker marknadspositionen. Silverutvinning i Kokkola, processförbättringar i Rönnskär liksom den nya nickelstrategin i Harjavalta är alla exempel på denna strategi”, säger Kerstin Konradsson, Direktör Boliden Smältverk.

Deltagarna får också möjlighet att besöka zinksmältverket Odda i Norge för att studera den pågående expansionen som väntas öka kapaciteten från 170 000 ton zink per år till 200 000 ton zink per år. Projektet ligger något före tidplan.

Presentationer
Presentationerna från kapitalmarknadsdagen kommer att finnas tillgängliga på www.boliden.com från och med klockan 09.15

Kapitalmarknadsdagen kan följas i direktsändning på samma webbplats med start kl.11.30.

Sophie Arnius, Chef Investor Relations och tillförordnad Presschef,
tel: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072

Informationen är sådan som Boliden ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 mars 2016, klockan 08.45 (CET).

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 900 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.