• Boliden/

Bolidens kapitalmarknadsuppdatering: Investering i nytt elektrolysverk på Rönnskär

Boliden har beslutat att investera i ett nytt elektrolysverk på Rönnskär. Investeringen, som totalt uppgår till 4,8 miljarder SEK, innebär att produktion av kopparkatoder liksom ädelmetaller successivt kommer öka till full kapacitet under andra halvan 2026. Parallellt presenteras idag ytterligare satsningar, bland annat på förlängd livslängd i Bolidenområdet, samt en uppdaterad investeringsguidning för 2024.

- Samtliga våra större investeringsprojekt håller tidplan och närmar sig nu driftsättning vilket är mycket glädjande. Genom dessa framtidssäkras både Aitik och Odda för överskådlig tid. Det ger oss också möjlighet att blicka framåt och nu presenterar vi flera beslut som skapar motsvarande situation för Rönnskär och Bolidenområdet. Därtill meddelar vi om ett tekniskt genombrott som har potential att bli en ny och betydande intäktsström för våra smältverk, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef.

Nytt elektrolysverk Rönnskär
Boliden har fattat beslut om att investera 4,8 miljarder SEK i ett nytt elektrolysverk på Rönnskär. Anläggningen innebär att produktionen av kopparkatoder och ädelmetall successivt ökar till full kapacitet under andra halvan av 2026. Investeringen, som delvis kommer finansieras av potentiell försäkringsutbetalning med maxbeloppet 3,4 miljarder SEK, inleds under 2024. Anläggningen kommer ha en kapacitet på 230 kton, vilket är i linje med Rönnskärs tidigare kapacitet och befintligt miljötillstånd.

Förlängd livslängd Bolidenområdet
I Bolidenområdet kommer investeringar ske i avvattnings- och pasteanläggningar för att använda anrikningssand som återfyllnadsmaterial i gruvorna Kankberg, Renström och Maurliden. Detta möjliggör att produktionen i Bolidenområdet kan förlängas med cirka tio år fram till slutet av trettiotalet. Den totala investeringen är 2,5 miljarder SEK varav merparten genomförs mellan 2024 och 2026. Genomförda tester av den nya tekniken visar på väsentligt förbättrad miljöprestanda. Tillståndsansökan kommer att lämnas in i närtid.

Uppdatering pågående projekt
Bolidens pågående investeringsprojekt i Aitik, Bolidenområdet och Odda följer samtliga tidigare kommunicerade tidplaner. Projekten i Aitik och Bolidenområdet löper även inom tidigare kommunicerad investeringsnivå. Expansionsprojektet i Odda har drabbats av ökade kostnader, främst till följd av underskattad komplexitet av integrationen mellan nya och befintliga anläggningar samt kostnader relaterade till försenade leveranser av vissa nyckelkomponenter. Detta innebär en ökad kostnad med totalt 100 MEUR, varav cirka hälften belastade 2023, och att det totala investeringsbeloppet för expansionen blir 950 MEUR.

Uppdaterad investeringsguidning 2024
Bolidens investeringar förväntas under 2024 nu uppgå till 15,5 miljarder SEK, vilket är 1,5 miljarder SEK högre än tidigare kommunicerat. Av höjningen är cirka 1 miljard SEK relaterad till den nya investeringen i Rönnskär och resterande 500 MSEK hänförliga till Odda. Dagens beslutade investering i Bolidenområdet kommer under 2024 att uppgå till cirka 500 MSEK och ingick i tidigare kommunicerad guidning.

Cementersättning med lågt klimatavtryck
Boliden har gjort ett betydande tekniskt genombrott där slagg från befintlig metallproduktion i smältverk kan omvandlas till cementersättning. Jämfört med traditionell cementproduktion innebär denna nya teknik att klimatpåverkan från cementframställning kan reduceras med cirka 95 procent. Tekniken innebär även att ytterligare metall kan utvinnas. Ett inledande projekt har bekräftat produkt- och produktionsprestanda vilket även verifierats av etablerade aktörer inom cementindustrin. Patentansökningar har lämnats in och en förstudie avseende kommersialisering av denna produkt har inletts. Därtill påbörjas nu en förstudie, vilken beräknas slutföras under första kvartalet 2025, kring en produktionsanläggning med kapacitet för 250 000 ton per år.

Lansering av Low-Carbon Nickel
Bolidens nickelproduktion i Finland från Kevitsagruvan i norr via smältverket i Harjavalta har ur ett internationellt perspektiv en mycket hög klimatprestanda. Baserat på Bolidens leveranser kan nickelraffinaderier producera nickel med mindre än 5 kg CO2e/kg nickel. Detta jämfört med det globala genomsnittet på 34 kg CO2e/kg nickel. Med syfte att stödja en ansvarsfull försörjning av nickel, bland annat till den växande batteriindustrin, lanserar Boliden därför idag produkten Low-Carbon Nickel.

Under dagens digitala kapitalmarknadsuppdatering presenteras fördjupningar kring ovan annonserade nyheter liksom information om utvecklingen av hållbarhetsområdet relaterat till dammsäkerhet och klimatprestanda. Presentationerna finns tillgängliga på Bolidens webbsida www.boliden.com.

Webcast kl. 14.00 CET

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88
klas.nilsson@boliden.com

Denna information är sådan information som Boliden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktperson ovans försorg, för offentliggörande den 18 mars 2024, klockan 08:30 CET.

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är ungefär 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.