Bolidens ökade malmreserver och mineraltillgångar möjliggör gruvinvesteringar

Bolidens ökade satsningar på att hitta nya gruvfyndigheter fortsätter att ge goda resultat. Ökade malmreserver och mineraltillgångar har varit en förutsättning för beslut om fortsatta satsningar i Bolidenområdet.

- Det är glädjande att vi kan visa en ökning i Bolidenområdet där vi genomfört våra största prospekteringssatsningar under 2007, säger Jan Moström, Direktör för Affärsområde Gruvor. Den ökade malmreserven motsvarar cirka 5,5 års produktion och med de nya mineraltillgångarna har vi idag en planeringshorisont på cirka 10 år i Bolidenområdet.

Boliden har beslutat att investera i ett nytt sandmagasin – Hötjärnsmagasinet - samt i ett nytt omtag, för en ökad livslängd i Maurlidengruvan. Investeringsbeslutet i Hötjärnsmagasinet innebär att företaget räknar med att vara tillbaka i full produktion i Bolidenområdet år 2010.
Investeringarna som tillsammans uppgår till 345 mkr kommer att genomföras under 2008 och 2009.

Garpenberg har haft en fortsatt positiv utveckling med malmreserver som har ökat till 20,8 (17,2) miljoner ton vilket ger en livslängd på cirka 15 år. I koppargruvan Aitik är reserverna 610 (625) miljoner ton och livslängden över 18 år. Zinkgruvan Tara på Irland uppvisar 17,8 (16,7) miljoner ton i reserver vilket motsvarar en livslängd på cirka 7 år.

Bolidens malmreservberäkningar för 2007 redovisas i sin helhet på Bolidens hemsida: www.boliden.com.

Boliden intensifierar ytterligare sina prospekteringssatsningar för 2008 och befäster sin position som Europas största aktör gällande prospektering av basmetallerna koppar och zink.

Jan Moström, chef Affärsområde Gruvor, Boliden AB, tel: 0910-77 42 10,
Eva Kaijser, SVP Investor Relations & Group Communications, Boliden AB,