Bolidens resultat – hög produktion men sämre marknadsvillkor

Bolidens försäljningsintäkter för det fjärde kvartalet var 8 653 (10 194) MSEK och rörelseresultatet uppgick till 548 (839) MSEK, exklusive omvärdering av processlager. För helåret 2013 var försäljningsintäkterna 34 409 (40 001) MSEK och resultatet 2 271 (4 042) MSEK.

-  2013 var ett marknadsmässigt tufft år med lägre metall- och svavelsyrapriser och en svagare dollarkurs, vilket avspeglar sig i resultatet för såväl helåret som fjärde kvartalet. Metallproduktionen för såväl helår som kvartal var generellt sett bra men mot denna står de stora planerade underhållsstoppen i somras som också påverkat årsresultatet. Vi har lagt stort fokus på expansionsprojekten och arbetet med processtabilitet. Glädjande är att Aitik nådde produktionsmålet om 36 miljoner ton malm ett år före utsatt tid och att de övriga expansionsprojekten går enligt plan, säger Bolidens vd Lennart Evrell.

Zink- och silvergruvan Garpenberg är planerad att öka produktionskapaciteten från dagens 1,4 till 2,5 miljoner ton malm per år. All väsentlig utrustning fanns på plats i slutet av året. Nu installeras det sista och testning av systemen har påbörjats. Produktionsstarten är planerad till första halvåret 2014. Vid zinksmältverket Kokkola byggs en anläggning för att utvinna silver ur silverhaltiga zinkkoncentrat. Testkörning har inletts och produktionsstarten är planerad till tredje kvartalet 2014.

-  Expansionsprojekten är på plan och ser vi till koncernen i sin helhet så har såväl produktions- som kostnadsutvecklingen varit bra, dock inte överallt. Fokus framåt är att komma tillrätta med den instabila produktionen och höga kostnaderna vid Rönnskär, där vi i höstas startade ett åtgärdsprogram. Marknadsutvecklingen är fortsatt svårbedömd. Efterfrågan har varit bra men det höga utbudet har hämmat metallpriserna, säger Lennart Evrell.

Boliden har idag också lämnat 2013 års uppdatering av koncernens mineraltillgångar och mineralreserver (se Bolidens pressmeddelande 2/2014). Resultaten visar bland annat en ökning av mineralreserverna men sänkning av halterna i Garpenberg, en ökning av nya mineraltillgångar i Laver och Rockliden samt en förlängning av zinkgruvan Taras planerade livslängd till år 2019.

Marcela Sylvander, Group Communications, tel: 0733-2445512
Sophie Arnius, Investor Relations, tel: 070-590 80 72

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 800 medarbetare och en omsättning på 34
miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap. www.boliden.com