Bolidens tredje kvartal: Starkt resultat trots hög inflation

Försäljningsintäkterna för det tredje kvartalet var 19 480 (15 906) Mkr och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 3 484 (2 419) Mkr. Fritt kassaflöde uppgick till 97 (962) Mkr.

- En fortsatt hög inflation men överlag stabil produktion under kvartalet. Därtill har fördelaktiga valutakurser bidragit till ett starkt kvartal. Värt att nämna är också att vår nickelproduktion förbättrats, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef.

Rörelseresultatet inom Boliden Gruvor ökade till 1 964 (1 936) Mkr. Jämfört med föregående kvartal kunde en starkare USD inte fullt ut kompensera för lägre metallpriser och anrikad volym. Aitiks anrikade volym var i linje med föregående kvartal men produktionen av koppar i koncentrat minskade på grund av lägre halt. De anrikade volymerna i Bolidenområdet, Garpenberg och Tara var lägre än föregående kvartal. I Bolidenområdet medförde dock högre halter att produktionen av flertalet metaller i koncentrat var högre. I Kevitsa var den anrikade volymen högre än föregående kvartal.

Inom Boliden Smältverk ökade rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager till    1 564 (611) Mkr. En starkare USD och högre metallpremier kompenserade delvis för lägre metall- och biproduktpriser jämfört med föregående kvartal. Kopparproduktionen i Rönnskär och Harjavalta var högre än föregående kvartal där även produktionstakten i nickellinjen ökade. Zinkproduktionen i Odda var lägre än föregående kvartal till följd av en tio dagar lång strejk och i Kokkola genomfördes medveten produktionsminskning på grund av energipriset. Försäljning av elektricitet bidrog positivt. Produktionen i Bergsöe var högre än föregående kvartal.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88
klas.nilsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på cirka 70 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.