Bolidens tredje kvartal: Stora investeringsprojekt fortskrider enligt plan

Försäljningsintäkterna för det tredje kvartalet var 19 396 (19 480) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager var 1 940 (3 484) MSEK. Fritt kassaflöde uppgick till -1 200 (97) MSEK.

– Jag är djupt imponerad av hur vår organisation har anpassat sig till nya förutsättningar. Vi har ett strukturerat förhållningssätt till våra olika utmaningar och levererar en stabil produktion i många av våra enheter under kvartalet. Utöver det fortsätter vi att utveckla våra projekt enligt plan och budget, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef.

Rörelseresultatet inom Boliden Gruvor minskade till 750 (1 964) MSEK, på grund av lägre halter och lägre anrikad volym. Kostnaderna minskade också främst på grund av att Tara har placerats i malpåse. Den anrikade volymen i Aitik påverkades av oplanerat underhåll, som i kombination med lägre halter ledde till en lägre produktion av koppar och guld i koncentrat än både föregående kvartal och förra året. Bolidenområdets anrikade volym var i linje med föregående kvartal men högre än förra året tack vare stabil produktion. Garpenbergs anrikade volym var högre än både föregående kvartal och förra året. Bergtekniska utmaningar påverkade halterna negativt. Produktionen efter det tredje kvartalet är tillbaka på tidigare kommunicerade haltnivåer. Produktionen i Kevitsa var stabil och den anrikade volymen var högre än både föregående kvartal och förra året.

Inom Boliden Smältverk minskade rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager till 1 303 (1 564) MSEK. Lägre volymer, främst på grund av branden i Rönnskär, hade en negativ inverkan medan priser och villkor bidrog positivt. Rönnskärs kundbas har nu omvandlats från katod- till anodkunder och produktionen har stegvis ökat under kvartalet. Den årliga negativa påverkan på rörelseresultatet i Rönnskär, allt annat lika, beräknas vara cirka en miljard kronor jämfört med 2022 års resultat. Harjavaltas kopparkatodproduktion var högre än föregående kvartal och förra året, liksom produktionen av nickel i skärsten. I Kokkola var produktionen av gjuten zink lägre än både föregående kvartal och förra året. Oddas zinkproduktion var lägre än föregående kvartal men i linje med föregående år. Båda zinksmältverken påverkades av utmaningar i tillgången på zinkkoncentrat.

Det pågående investeringsprogrammet, som inkluderar den nya dammstrukturen i Aitik, utbyggnad av Kristinebergsgruvan i Bolidenområdet och utbyggnaden av Odda, fortskrider enligt plan. För 2024 beräknas de totala investeringarna till cirka 14 miljarder kronor.

Klas Nilsson, Director Group Communications
tel: 070-453 65 88, klas.nilsson@boliden.com

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är över 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 85 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.