Bra resultat för 2011 men ett svagare fjärde kvartal

Bolidens rörelseresultat för det fjärde kvartalet uppgick till 991 (1 445) MSEK, exklusive omvärdering av processlager, och försäljningsintäkterna uppgick till 9 716 (10 120) MSEK. Bolidens resultat för 2011 var 5 008 (4 830) MSEK och försäljningsintäkterna uppgick till 40 323 (36 716) MSEK.

Den globala efterfrågan på såväl koppar- som zinkmetall har ökat, driven av den fortsatt snabba tillväxten i den kinesiska ekonomin. I det fjärde kvartalet var det balans mellan gruv- och smältverksproduktion för zink medan det var underskott på kopparkoncentrat. Metallpriserna som sjönk under början av fjärde kvartalet har gradvis återhämtat sig.

-          För Bolidens del motverkades kvartalets lägre metallpriser av koncernens metallsäkringar, men kostnaderna i verksamheten har varit höga och belastades av en reservation på 125 MSEK för efterbehandlingsåtgärder. Produktionen var något lägre på grund av lägre halter i gruvorna och metallarbetarstrejken i Finland. Våra tre stora expansionsprojekt går enligt plan och vi har nu startat intrimningen av den nya anläggningen för återvinning av elektronikskrot vid Rönnskär, säger Bolidens vd Lennart Evrell.

-          Ser vi på 2011 i sin helhet har den globala efterfrågan på basmetaller varit bra med ökade och relativt stabila metallpriser. Kopparproduktionen från gruvor och smältverk ökade. I slutet av året var Aitikgruvans årstakt runt 32 miljoner ton malm och vi genomför nu justeringar och ombyggnader för att förbättra prestandan hos den utrustning som har vållat problem där, fortsätter Lennart Evrell.

-          Vi har i dag lämnat årets uppdatering av Bolidens mineraltillgångar och -reserver. Efter en rad år av stark utveckling i Aitik och Garpenberg domineras årets resultat av stark utveckling i Bolidenområdet, vilket är mycket positivt, konstaterar Lennart Evrell.

Marcela Sylvander, Director Group Communications, tel: +46 8 610 1630, 0733-244 551
Frans Benson, Director Investor Relations, tel:+ 46 8 610 1523

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 400 medarbetare och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.
www
.boliden.com