Dom i tvisten mellan Junta de Andalucia och Boliden

Tingsrätten i Sevilla har idag meddelat sin dom i den ekonomiska tvisten mellan Junta de Andalucia och Boliden. Domstolen har funnit att Boliden inte är ersättningsskyldigt för kravet på drygt 89 MEUR som Junta de Andalucia riktat mot bolaget avseende uppstädningskostnader i samband med en dammolycka 1998 vid Bolidens tidigare verksamhet Apirsa i Spanien.

– Samtidigt som dammolyckan är oerhört beklaglig bekräftar tingsrättens dom vår syn att de omfattande saneringsinsatser som Boliden genomförde och den kompensation som utgavs i samband med olyckan var tillfredsställande och att Boliden därigenom agerat snabbt och på ett ansvarsfullt sätt, säger Mikael Staffas, vd och koncernchef Boliden.

Beslutet kan överklagas till nästa instans.

1998 inträffade en olycka i Apirsa-gruvan i Andalusien då dammen vid gruvan brast. Även om miljöpåverkan var omfattande, skadades inga människor i samband med olyckan. Mycket stora och framgångsrika saneringsinsatser genomfördes av både Boliden och myndigheter. Redan ett år senare kunde gruvan återöppnas, men något år senare stängdes gruvan till följd av låga världsmarknadspriser. Olyckan orsakades sannolikt av konstruktionsfel på dammkroppen som byggdes flera år innan gruvan kom i Bolidens ägo.

För mer information, vänligen kontakta:

Klas Nilsson
Director of Group Communications
tel: +46 (0)70 453 65 88
Mail: klas.nilsson@boliden.com

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är över 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 85 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap. www.boliden.com