Försäljning av zink med lågt klimatavtryck inleds

Boliden inleder nu försäljning av zink med lågt klimatavtryck. Den nya produkten medför mindre än 1 ton utsläpp av koldioxid per ton zink, jämfört med branschgenomsnitt på 2,5 ton. 18 procent av Bolidens zinkproduktion omfattas.

Det främsta användningsområdet för zink är galvanisering av stålkonstruktioner vilket skyddar mot rost och förlänger konstruktionernas livslängd. Boliden är Europas största gruvproducent inom zink och tredje störst inom smältverksproduktion.

-    Intresset för metaller med låg klimatpåverkan är mycket högt. Nu inkluderar vi zink i denna produktportfölj vilket visar att även vår produktion av denna metall håller yttersta nivå ur klimathänseende. Dessutom pågår investeringar i ökad produktion så att mer metall med hög klimatprestanda kommer till marknaden, säger Daniel Peltonen, direktör affärsområde Smältverk, Boliden.

De första kunderna med signerat avtal för zink med lågt klimatavtryck är Zinkpower och EverZinc. Leveranser av zink med lägre än 1 ton CO2 per ton zink inleds under februari 2022. Parallellt med att försäljning av zink med låg klimatpåverkan inleds erbjuds även en produkt från återvunnen zink. Denna zink har dock väsentligt högre klimatpåverkan till följd av att merparten härrör från en restprodukt från stålproduktion samt tillgänglig återvinningsteknik.

Utsläppsberäkningarna inkluderar utsläpp utmed hela värdekedjan fram till kund enligt Scope 1, 2 och 3 GHG Protocol Product Life Cycle samt följer standard ISO 14064-3.

Under 2021 presenterade Boliden motsvarande produkter inom koppar vilket tagits emot väl av marknaden. För koppar är gränsvärdet 1,5 ton CO2 per ton koppar, jämfört med globalt genomsnitt på omkring 4 ton CO2.

* ZINKPOWER är ett av världens ledande galvaniseringsföretag med 45 lokaliseringar i tolv länder och EverZinc, en global ledare inom produktion av zinkkemikalier.

Klas Nilsson, Director Group Communications, Tel: 070-453 65 88, klas.nilsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.