Hans Jönsson ny platschef för Bolidens koppargruva Aitik

Hans Jönsson har utsetts till ny platschef i Aitik och kommer att tillträda den 1 juni 2017. Hans kommer närmast från motsvarande position på Bolidens zink-silvergruva Garpenberg.

Hans Jönsson är bergsingenjör och har varit anställd i Boliden i 30 år. De senaste fem åren har Hans varit platschef och ansvarig för utvecklingen i zink-silvergruvan Garpenberg. Björn Koorem, som idag är platschef i Aitik, lämnar Boliden.

Peter Bergman kommer att fungera som tillförordnad platschef i Aitik under mellanperioden. Peter har tidigare varit chef för Bolidens gruva Kankberg och är idag ansvarig för integreringen av den förvärvade gruvan Kevitsa i Finland.

”Jag är glad att Hans Jönsson blir ny områdeschef i Aitik. Hans har en gedigen gruvbakgrund och har lett Garpenberg på ett mycket framgångsrikt sätt. Hans erfarenheter kommer att vara mycket värdefulla vid den fortsatta utvecklingen av Aitik” säger Mikael Staffas, Direktör Boliden Gruvor.

Rekryteringen av en ny platschef till Garpenberg inleds inom kort.

Klas Nilsson, Kommunikationsdirektör
tel: 070 453 65 88

Mikael Staffas, Direktör Boliden Gruvor
tel: 070 921 27 94