Högre avsättningar för framtida efterbehandlingar av Aitik och Garpenberg

Med anledning av mer omfattande efterbehandlingsplaner för Aitik och Garpenberg utökas Bolidens efterbehandlingsreserv med 3.8 miljarder SEK. Som en följd ökar årliga avskrivningar med cirka 200 MSEK och finansnettot påverkas negativt med cirka 100 MSEK från och med 2024. Resultatet för det fjärde kvartalet 2023 påverkas ej. Kassaflödespåverkan på grund av efterbehandling av gruvor sker i huvudsak först när gruvor stängs.

Merparten av den utökade efterbehandlingsreserven är relaterad till att Aitik i närtid lämnar in en ny ansökan om verksamhetstillstånd. I samband med detta kommer den föreslagna efterbehandlingsreserven baseras på hela gruvans livslängd, vilken idag sträcker sig fram till 2047.

– Med nya kommande tillstånd och förbättrad dammkonstruktion skapar vi långsiktiga förutsättningar för att Aitik även fortsatt ska vara världens mest produktiva koppardagbrott. Det ger oss även utrymme att både planera och genomföra efterbehandlingsinsatser på bästa möjliga sätt, säger Stefan Romedahl, direktör affärsområde Gruvor.

I Garpenberg har vissa tekniska justeringar av efterbehandlingsplanen avseende sandmagasinet gjorts vilket påverkar den nu utökade efterbehandlingsreserven. Garpenbergs livslängd, enligt nuvarande malmbasberäkning, sträcker sig idag fram till 2055 förutsatt nuvarande produktionstakt.

Sammantaget innebär detta att Bolidens efterbehandlingsreserv utökas med 3,8 miljarder SEK från dagens 7,4 miljarder SEK. Koncernens netto efterbehandlingsskuld påverkas ej eftersom en motsvarande ökning av tillgångarna sker. Från och med 2024 kommer de utökade tillgångarna leda till ökade årliga avskrivningar med cirka 200 MSEK och den utökade efterbehandlingsskulden kommer också att påverka finansnettot negativt med cirka 100 MSEK per år till följd av diskonteringseffekter. Resultaträkningen för det fjärde kvartalet 2023 påverkas inte.

Kassaflödespåverkan från efterbehandling sker huvudsakligen efter en gruva stängs.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88, klas.nilsson@boliden.com

Denna information är sådan information som Boliden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom chefen för Investor Relations försorg, för offentliggörande den 16 november 2023, klockan 08:00 CET.

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är över 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 85 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap. www.boliden.com