Investering i utvidgning av Boliden Kristineberg

Boliden har beslutat att investera 1 250 MSEK med syfte att utvidga Kristinebergsgruvan mot Rävlidenmineraliseringen. Merparten av investeringen är villkorad av erhållet tillstånd för produktionsökning. Expansionen förväntas bidra till att anrikad volym i Bolidenområdet ökar till 1,8 Mton.

-  Detta är ett mycket angeläget steg i att framtidssäkra hela Bolidenområdet. Utvidgningen och modernisering av gruvan kommer ske i flera steg där vi naturligtvis också kommer utvärdera möjligheter för fossilfri teknik. Parallellt kommer vi även fortsätta med prospekteringsinsatser i området, säger Stefan Romedahl, direktör affärsområde Gruvor.

Boliden har lämnat in en ansökan om utvidgad produktion i Kristinebergsgruvan till Mark- och miljödomstolen. Samtidigt har beslut fattats att genomföra förberedande investeringar i bland annat infrastruktur och vattenrening. Villkorat av att ansökan godkänns fullföljer Boliden investeringen vilket bland annat inkluderar en ny ramp samt en ny krossanläggning. Investeringen uppgår till 1 250 MSEK och produktion förväntas inledas under 2023. En genomförd utvidgning innebär, utöver ökad gruvproduktion, att livslängden för Kristinebergsgruvan förlängs samt att kapacitetsutnyttjandet i Bolidenområdets anrikningsverk förbättras.

Genomförd prospektering av Rävlidenmineraliseringen har resulterat i 8,4 Mton antagen och indikerad mineraltillgång med möjlighet till ytterligare tillskott. Fyndigheten innehåller koppar, zink, bly, silver och guld.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: +46 (0)70-453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.