Kommuniké från Bolidens årsstämma den 3 maj 2013

Utdelning och avstämningsdag
Stämman beslutade om en utdelning till aktieägarna om 4 kronor per aktie och att onsdagen den 8 maj 2013 ska vara avstämningsdag för utdelning. Utdelningen beräknas skickas till aktieägarna genom Euroclear Sweden AB:s försorg tisdagen den 14 maj 2013.

Styrelse
Stämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Marie Berglund, Staffan Bohman, Lennart Evrell, Ulla Litzén, Michael G:son Löw, Leif Rönnbäck samt nyval av Tom Erixon. Stämman beslutade också om omval av Anders Ullberg som styrelsens ordförande.

Arvoden
Stämman beslutade att styrelsearvode utgår med 1 075 000 kronor till ordföranden och med 430 000 kronor till ledamot som inte är anställd i bolaget; att arvode utgår med 150 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet och med 75 000 kronor till envar av revisionsutskottets ledamöter; samt att arvode utgår med 50 000 kronor till envar av ersättningsutskottets ledamöter.

Valberedning
Till ledamöter i valberedningen utsåg stämman Jan Andersson (Swedbank Robur fonder), Thomas Ehlin (Nordeas Fonder), Lars-Erik Forsgårdh, Anders Oscarsson (AMF) samt Anders Ullberg (styrelsens ordförande).

Marcela Sylvander, Director Group Communications, tel: 08-610 1559