Mineraltillgångar och mineralreserver 2023

- Ökade Mineralreserver i Bolidenområdet har adderat motsvarande nära två års produktion vilket är viktigt för oss. Dessutom fortsätter prospektering att ge goda resultat i Nautanen norr om Aitik där vi arbetar med inriktningen att så småningom säkerställa ett miljötillstånd, säger Stefan Romedahl, direktör affärsområde Gruvor.

Kostnaden för prospektering 2023 var 853 (770) MSEK.

Aitik
 Aitik är Liikavaara nära att tas i produktion. Liikavaara utgör en del av Aitiks mineraltillgångar och mineralsreserver och kommer att ingå i produktionen från 2024. Prospektering och utvärdering pågår även på Nautanen-fyndigheten cirka 15 km norr om Aitik, vilken redovisas separat.

En förbättrad och mer specificerad kostnadsmodell ledde till förändringar i utformningen av dagbrottet och ökade mineralreserver med 12 Mton, trots brytning av 41 Mton under 2023. Mineraltillgången, som i dagbrott är tonnage med dagens beräknade priser och kostnader ligger utanför planerat slutligt dagbrott, minskade med 200 Mton.

Bolidenområdet
I Bolidenområdet ökade de totala mineralreserverna med 1,2 Mton (10%) främst på grund av konverteringen av mineraltillgångar i Rävliden-mineraliseringen i Kristineberg. Nya tillgångar som har lagts till genom prospektering har varit begränsade och eftersom större kvantiteter omvandlas till reserver har mineraltillgångarna minskat med 2,0 Mton (7%). 1,6 Mton bröts i Bolidenområdet under 2023.

Garpenberg
I Garpenberg har framgångsrika prospekteringsaktiviteter, infillborrning och tekniska studier under många år gett en väsentlig ökning av både mineraltillgångar och mineralreserver. I år minskade emellertid reserven med 8,4 Mton (8%) på grund av högre cut-off, designändringar och 3,1 Mton som bröts under 2023. Tillgången ökade marginellt med 0,5 Mton (0,6%).

Kevitsa
Högre gråbergsinblandning i de övre delarna av det nya omtaget än i djupare centrala delar   har påverkat planerna och halterna i mineralreserven. Halterna har minskat med cirka 10 procent. Den osäkra tillståndssituationen kring utbyggnaden av dammen har gjort att 20 Mton har gått tillbaka från reserv till tillgång. Mineralreserven har minskat med 19 Mton (19%) medan mineraltillgången ökade med 25 Mton (17%). 9,8 Mton bröts under 2023.

Tara
Tara försattes i malpåse i juli 2023. Det satte också stopp för all prospektering vid Tara Deep-fyndigheten. Den befintliga Life of Mine Plan förblir ekonomiskt hållbar med långsiktiga prisantaganden och mineralreserver kan fortfarande presenteras för Tara. Inga nya beräkningar har gjorts, och reserverna och tillgångarna är fjolårets siffror minus brytning om 1,1 Mton tills verksamheten upphörde. Förberedande arbete pågår, inklusive en ny produktionsplan, för en möjlig omstart under 2024.

Om klassificeringen
Mineraltillgångar och mineralreserver beräknas separat och indelas i olika kategorier. Förutsättningar i form av kostnader och metallpriser tas fram i början av året och används i alla bedömningar som görs under året. Bolidens mineralreserver är inte delmängder av mineraltillgångarna. Vid konvertering av mineraltillgång till mineralreserv tas kvantiteten bort från mineraltillgången. Boliden följer Svenska Gruvföreningens (SveMin) rekommendationer för rapportering av prospekteringsresultat, mineraltillgångar och mineralreserver och strävar efter att rapportera enligt Pan-European Reserves and Resources Reporting Committee (PERC). PERC-standarden har tydliga krav på dokumentation och på de kompetenta personer som ska utvärdera de uppgifter som bolagen redovisar. Alla summerande rapporter för mineraltillgångar och mineralreserver per projekt och gruva som finns på Bolidens hemsida är granskade och godkända av kompetenta personer som presenteras i respektive rapport. Denna sammanställning av mineraltillgångar och mineralreserver har granskats och godkänts av Gunnar Agmalm, Kompetent Person och Chef Malmbas och Projektvärdering, Boliden, som är medlem i The Australasian Institute of Mining and Metallurgy (AusIMM) och The Fennoscandian Association for Metals and Minerals Professionals (FAMMP) vilka bägge är godkända organisationer för kompetenta personer enligt PERC.

Planeringspriser Långtidspriser 2023 Förändring mot 2022
Zink      USD 2 800/ton +200
Koppar     USD 7 800 USD/ton +600
Nickel     USD 20 000 USD/ton +3 000
Bly     USD 2 000 USD/ton
Guld     USD 1 400 USD/tr.oz
Silver     USD 20 USD/tr.oz
Palladium    USD 1 300 USD/tr.oz
Platina     USD 900 USD/tr.oz
Kobolt     USD 20 USD/lb
Tellur     USD 35 USD/kg
Molybden    USD 8 USD/lb
USD/SEK    9,0
EUR/SEK    9,90
EUR/USD    1,10

Boliden använder planeringspriserna som underlag för uppskattningar av mineraltillgångar och mineralreserver samt för till exempel beräkningar av investeringar och verksamhetsutveckling.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88
klas.nilsson@boliden.com

Denna information är sådan information som Boliden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom chefen för Group Communications försorg, för offentliggörande den 8 februari 2024, klockan 07:49 CET.

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är ungefär 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.