Nickelproduktion vid Harjavalta stoppad på grund av slaggexplosion

Nickelproduktionen vid smältverket i Harjavalta har stoppats på grund av en slaggexplosion som var resultatet av ett processfel i den elektriska nickelugnens slaggtappningssystem den 24 december.

Ingen person skadades till följd av explosionen. Den största skadan finns i den mekaniska konstruktionen och slaggavtappningssystemet. Produktion i nickellinjen har stoppats och beräknas vara offline fram till mitten av januari.

Nuvarande uppskattningar av påverkan på EBIT till följd av förlorad produktion och reparationskostnader är 100 MSEK, varav hälften under fjärde kvartalet 2021.

Håkan Gabrielsson, CFO, phone: ++46 70 844 0918
Mail: hakan.gabrielsson@boliden.com

Håkan Gabrielsson, CFO, phone: ++46 70 844 0918
Mail: hakan.gabrielsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.