Nya återvinningsanläggningen igångkörd

Bolidens försäljningsintäkter var under det första kvartalet 10 321 (10 158) MSEK. Metallpriserna var något lägre och producerade volymer något högre än föregående år. Koncernens rörelseresultat (exklusive omvärdering av processlager) uppgick till 1 217 (1 500) MSEK.

– Efterfrågan för basmetaller var något lägre i Europa och globalt jämfört med det fjärde kvartalet. Svag världsproduktion gjorde att priserna ändå var något högre, konstaterar Bolidens vd, Lennart Evrell

Bolidens gruvproduktion var stabil. Jämfört med fjärde kvartalet 2011 ökade zink- och guldproduktionen medan kopparproduktionen sjönk något.

Smältverkens produktion av koppar var något lägre jämfört med fjärde kvartalet men steg för övriga metaller i synnerhet vad gäller guld och silver. Mot samma kvartal föregående år var metallproduktionen högre för samtliga metaller.

Rörelseresultatet för Bolidens Gruvor uppgick till 822 (1 156) MSEK och rörelseresultatet exklusive omvärdering av processlager för Smältverk till 349 (226) MSEK.

– Produktionen var fortsatt bra i kvartalet. Vi har arbetat intensivt med våra expansionsprojekt där alla går som planerat. Den nya anläggningen för att återvinna elektronik vid smältverket Rönnskär kördes igång och totalt avverkades cirka 19 000 ton elektronik under första kvartalet att jämföra med 12 000 ton under samma period i fjol. Under kvartalet kördes också den första guldmalmen från Kankbergsgruvan in för anrikning, säger Bolidens vd Lennart Evrell.

I koppargruvan Aitik genomfördes i februari och mars justeringar och ombyggnad av en kross för att förbättra prestandan. Utvärdering av åtgärderna pågår och de inledande resultaten är bra. Ombyggnad av den andra krossen kommer att ske senare under året.

Frans Benson, Director Investor Relations, +46 8 6101523
Marcela Sylvander, Director Group Communications, +46 8 610 1559, +46 733 244551

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 400 medarbetare och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.
www
.boliden.com