Peter Bergman ny General Manager för Boliden Kevitsa

Peter Bergman har utsetts till ny General Manager för Boliden Kevitsa. Han tillträder tjänsten den 15 augusti 2017.

Peter Bergman är civilingenjör och teknologie licentiat i gruvteknik från Luleå tekniska universitet. Han har varit anställd på Boliden sedan år 2000 och har under åren innehaft ett antal befattningar inom Boliden Gruvor. Han kommer närmast från tjänsten som tillförordnad General Manager för Boliden Aitik och var dessförinnan gruvchef för Kankberggruvan i Bolidenområdet. Peter är väl förtrogen med Kevitsa sedan sin tid som projektansvarig för integrationen av Kevitsa i samband med Bolidens förvärv av gruvan 2016.

- Peter har god dokumenterad ledarförmåga och de rätta förutsättningarna att leda Kevitsas utveckling och säkerställa verksamhetens fortsatta integrering i Bolidenfamiljen. Samtidigt vill jag tacka Alan för hans ledarskap under den omställningsprocess som Kevitsa gått igenom, säger Mikael Staffas, President Boliden Mines.

Alan Delaney, nuvarande General Manager för Kevitsa, kommer att ta upp en ledande position inom First Quantum Minerals.

Mikael Staffas, President Boliden Mines, tel: 070- 921 27 94
Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070- 453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.