• Boliden/

Prissvängningar och lägre kostnader påverkade Bolidens resultat för tredje kvartalet

Bolidens rörelseresultat, exklusive omvärdering av processlager, uppgick till 974 (1 397) MSEK. Resultatet, inklusive omvärdering av processlager, var 1 146 (1 180) MSEK. Koncernens försäljning uppgick till 9 123 (10 553) MSEK och rörelsekostnaderna, exklusive avskrivningar, var 2 513 (2 535) MSEK.

Det tredje kvartalets resultat präglades av externa faktorer som priser, villkor och valutaeffekter samt av internvinstelimineringar som i sin tur beror på ökade lager av internt levererade koncentrat.

- Vi har en metallmarknad med stora prissvängningar i en försvagad global konjunktur.
        För Bolidens del har kvartalet varit relativt odramatiskt. Produktionen har varit stabil
       och expansionsprojekten har gått bra. Produktion från den nya guldgruvan Kankberg
       har startat och bidragit med en mindre kvantitet guld. Vi har också, trots en svagare europamarknad, behållit volymerna till våra industriella kunder, säger Bolidens
       vd Lennart Evrell.

Rörelseresultatet för Boliden Gruvor uppgick till 842 (1 047) MSEK. Jämfört med andra kvartalet förbättrades resultatet med 116 MSEK, framför allt på grund av bättre priser och villkor samt lägre kostnader. Kopparproduktion var högre än föregående kvartal, medan volymerna sjönk för övriga metaller på grund av lägre halter.

Boliden Smältverk gjorde ett rörelseresultat, exklusive omvärdering av processlager, på 292 (356) MSEK. Jämfört med andra kvartalet ökade resultatet med 52 MSEK beroende på bättre villkor och lägre kostnader. Produktionen vid zinksmältverken var stabil medan kopparproduktionen minskade något, främst beroende på underhållsstopp. Avverkningen av elektronikskrot minskade något beroende på en ökad avverkning av blykoncentrat vid smältverket Rönnskär.

- Framtiden är fortsatt osäker och vi kan förvänta oss fortsatta metallprissvängningar. Det positiva är att vår produktion är stabil och att underhållsstoppen för 2012 är genomförda, säger Lennart Evrell.

Frans Benson, Director Investor Relations, + 46 8 610 1523
Marcela Sylvander, Director Group Communications, + 46 733 244 551

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 400 medarbetare och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.
www
.boliden.com