Produktion i Tara delvis återupptagen

Produktionen i Taragruvan har nu delvis återupptagits och produktionen kommer att öka gradvis allteftersom fler produktionsområden kan återställas. Den sammanlagda påverkan på rörelseresultatet i affärsområde Gruvor i fjärde kvartalet 2021 är preliminärt uppskattad till cirka 250 MSEK.

Ett förhöjt inflöde av grundvatten till gruvan uppstod i samband med borrning av ett pilotborrhål till prospekteringsorten för Tara Deep och produktionen stoppades av säkerhetsskäl. Inflödet av vatten stoppades efter framgångsrika insatser och produktionen har nu delvis återupptagits.

Den sammanlagda påverkan på rörelseresultatet i affärsområde Gruvor i fjärde kvartalet 2021 är preliminärt uppskattad till cirka 250 MSEK. I beloppet ingår kostnader för att stoppa vatteninflödet och återställa kritisk gruvinfrastruktur, nedskrivningar av förstörda tillgångar samt intäktsbortfall från minskad produktion.

Produktionen kommer även att påverkas under det första halvåret 2022. Exakt hur mycket är ännu för tidigt att uppskatta. Full tillgång till Tara Deep orten för ytterligare prospektering kommer först under andra halvåret 2022.

Affärsområde Smältverk kommer inte att påverkas.

Klas Nilsson, Director Group Communications, Tel: 070-453 65 88, klas.nilsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.