• Boliden/

Samlad påverkan på Boliden av politiska strejker i Finland under första kvartalet 2024

Ett flertal fackliga organisationer i Finland har under kvartalet genomfört politiska strejker, vilket påverkat Bolidens tillgång till kritisk infrastruktur såsom järnväg och hamnar. Strejkerna involverar inte Boliden som part och produktionspåverkan har kunnat begränsas. Om den meddelade förlängningen av pågående strejk till den 31 mars genomförs, beräknas den totala påverkan på Bolidens rörelseresultat för första kvartalet 2024 till cirka 500 miljoner SEK, varav 200 miljoner SEK beror på lägre produktion och 300 miljoner SEK beror på försenade leveranser till kund. Effekten på grund av försenade leveranser är temporär och förväntas kunna återhämtas under andra kvartalet. Den negativa påverkan på kassaflödet under första kvartalet beräknas nu till cirka 1 miljard SEK, vilket är högre än tidigare kommunicerat till följd av den nu förlängda strejken. En viss produktionspåverkan beräknas även ske under det andra kvartalet baserat på nu kända försättningar.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88
klas.nilsson@boliden.com

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är ungefär 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.