Styrelseförslag från Bolidens valberedning

Bolidens valberedning kommer att till årsstämman den 27 april 2010 föreslå omval av ledamöterna Marie Berglund, Staffan Bohman, Lennart Evrell, Ulla Litzén, Leif Rönnbäck, Matti Sundberg och Anders Ullberg (ordförande) samt nyval av Michael G:son Löw. Anders Sundström har avböjt omval. Michael G:son Löw (58 år) är civilekonom och har bred internationell erfarenhet från såväl arbete i ledande ställning som styrelseuppdrag. Sedan 2003 är han VD och koncernchef i Preem AB och tidigare arbetade han internationellt i ledande befattningar för det amerikanska oljebolaget Conoco i drygt 25 år. Valberedningen består av Anders Algotsson (AFA Försäkring), Lars-Erik Forsgårdh, Eva Halvarsson (Andra AP-fonden), Åsa Nisell (Swedbank Robur Fonder), Caroline Af Ugglas (Skandia Liv) och Anders Ullberg (styrelsens ordförande). Valberedningens övriga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman och på bolagets webbplats.