Sven Hjelmstedt ny Director Sales för Boliden Smelters

Sven Hjelmstedt har utsetts till Director Sales för Boliden Smältverk. Han efterträder Patrick Ammerlaan, som tidigare tillträtt som Director Raw Materials.

Sven har en stark kommersiell bakgrund från både försäljning och marknadsföring av råvaror. Han kommer närmast från Kinneviks Korsnäs skogsbolag som Business Segment Director. Sven har även haft en rad olika befattningar inom M-real Office Papers och Modo Paper.

Sven Hjelmstedt kommer att ingå i Boliden Smältverks ledningsgrupp. Han tillträder sin nya befattning under första kvartalet, 2013.

Marcela Sylvander, Director Group Communications, Boliden AB,
tel: 08- 610 1559, 0733- 244 551

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 400 medarbetare och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.