Tara försätts i malpåse

På grund av en kombination av faktorer kommer Taragruvan på Irland att försättas i malpåse. Beslutet innebär att produktion och prospektering tillfälligt upphör vid gruvan.

Zinkgruvan Tara på Irland är en högkostnadsgruva med cirka 650 anställda. Boliden arbetar aktivt med att förlänga gruvans livslängd parallellt med att säkerställa dess konkurrenskraft. Verksamheten är för närvarande kassaflödesnegativ, på grund av en kombination av faktorer inklusive operativa utmaningar, nedgång i zinkpriset, höga energipriser och smältlöner samt generell kostnadsinflation. Tara kommer därför att placeras i malpåse tills vidare.

Beslutet innebär att produktionen vid gruvan upphör liksom att personalstyrkan tillfälligt permitteras till dess att långsiktiga förutsättningar för verksamheten föreligger.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88, klas.nilsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på cirka 85 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap. www.boliden.com