Vatteninflödet till Taragruvan stoppat

De insatser som genomförts med syfte att stoppa det förhöjda vatteninflödet till Taragruvan har varit framgångsrika.

Nu inleds arbeten med att återställa gruvan vilket bland annat inkluderar pumpning samt kartläggning av eventuella skador till följd av vatteninflödet.

Till följd av förhöjda vatteninflöden till Taragruvan stoppades produktionen av säkerhetsskäl den 23 november och insatser inleddes för att stoppa vatteninflödet samt skydda produktionskritisk utrustning. Dessa insatser har varit framgångsrika och från och med idag är vatteninflödet under kontroll. Nu inleds ett flertal andra arbeten för att återställa gruvan för normal produktion. När detta kan ske är ännu osäkert då vattenansamlingar behöver avlägsnas och en kartläggning av skador på gruvinfrastrukturen ska genomföras. Ingen person har skadats allvarligt och ingen påverkan på yttre miljö har registrerats, situationen övervakas fortsatt kontinuerligt.

Klas Nilsson, Director Group Communications, Tel: 070-453 65 88, klas.nilsson@boliden.com

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 6 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.