Bonava emitterar framgångsrikt sin första gröna obligation

Bonava AB (publ) (”Bonava”) har framgångsrikt emitterat en grön senior icke säkerställd företagsobligation om SEK 1 miljard. Emissionslikviden kommer att refinansiera utestående lån och användas i enlighet med det gröna finansieringsramverket som finns på Bonavas hemsida. Transaktionen skapade stort intresse bland investerare och blev övertecknad.

Obligationens löptid är 3,5 år och löper med en rörlig kupongränta om 3M Stibor + 3,50%. Obligationerna kommer att noteras på Nasdaq Sustainable Bond List.

- Vi är mycket glada över att ha lyckats attrahera intresse från ett flertal stora institutioner som genom sin investering visar att de tror på Bonava som en stark och ledande bostadsutvecklare i norra Europa med stort fokus på hållbarhet, säger Ann-Sofi Danielsson, CFO, Bonava.

Danske Bank har strukturerat det gröna ramverket och har tillsammans med SEB agerat finansiella rådgivare i obligationsemissionen.

Louise Tjeder, IR-chef
louise.tjeder@bonava.com
Tel: +46 707 826 374

Fredrik Hammarbäck, Presschef
Tel: +46 739 056 063

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Med sina 2 300 anställda har Bonava verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland med en omsättning på 15,5 miljarder kronor år 2019. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.