Bonava förvärvar Urbanium AS – en ledande bostadsutvecklare i Osloregionen

Bonava förvärvar bostadsutvecklaren Urbanium AS för 608 MNOK på kassa- och skuldfri basis. Urbaniums verksamhet innefattar främst en landbank i Oslo med omnejd. I och med förvärvet stärker Bonava sin position på den norska marknaden.

Bonava Norge AS, ett helägt dotterbolag till Bonava AB (publ), har idag ingått ett avtal om att förvärva samtliga aktier i Urbanium AS. Urbanium har sedan 2003 utvecklat och sålt bostäder i Oslo samt i centrala tätorter i Osloregionen. Bolaget har under de senaste åren köpt och utvecklat en attraktiv landbank med potential för färdigställande av närmare 1 000 bostäder de kommande 7 åren. För närvarande är ett projekt om cirka 50 lägenheter i produktion med beräknat färdigställande i början av 2021. Urbanium har 7 anställda och omsatte cirka 247[1] miljoner NOK under 2018.

Bonavas ambition är att integrera bolagets befintliga organisation och fortsätta utveckla marknadspositionen i Oslo. Transaktionen innebär att Bonava stärker sin position i Norge där Bonava idag endast har verksamhet i Bergen.

- Urbanium har en attraktiv landbank med projekt som är helt i linje med Bonavas ambition att utveckla grannskap och prisvärda hem som fler har möjlighet att bo i. Det i kombination med goda marknadsförutsättningar såsom befolkningstillväxt, urbanisering, samt stor brist på bostäder och stark efterfrågan gör att vi ser en stor potential till värdeskapande, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef, Bonava.

Förvärvet av Urbanium kräver godkännande av den norska konkurrensmyndigheten. Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet 2019.

Louise Tjeder, IR-chef
louise.tjeder@bonava.com
Tel: +46 (0) 707 82 63 74

Bonavas presstelefon
ir@bonava.com
Tel: +46 (0) 739 05 60 63

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Bonava har 2 100 anställda med verksamhet i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Norge, S:t Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 14,0 miljarder kronor år 2018. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss: bonava.com

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 september 2019 kl. 18.20 CET.

[1] Konsoliderad proforma för bolag som ingår i transaktionen (Urbanium AS, Malerhaugveien 19-23 AS, Repa Holding AS, Eiksmarka Eiendom AS and Solberg Øst Tomteutvikling AS (50%))