Bonava frigör kapital: säljer verksamheten i Norge

Bonava har ingått avtal om att sälja verksamheten i Norge till Union Residential Development, en norsk fastighetsfond. Köpeskillingen uppgår till SEK 1,5 miljarder och försäljningen beräknas slutföras senast under det tredje kvartalet 2023. Affären är villkorad av godkännande från den norska konkurrensmyndigheten.

Den 2 februari 2023 meddelade Bonava att en strategisk översyn av Affärsenheten Norge hade initierats mot bakgrund av verksamhetens låga affärsvolym och ett stort investeringsbehov i byggrätter. Översynen har inkluderat flera alternativ där bolaget har landat i slutsatsen att Affärsenheten ska avyttras i sin helhet. Med försäljningen frigörs både kapital och garantiutrymme, vilket skapar bättre förutsättningar att öka lönsamheten i koncernen. Köparen, Union Residential Development, är en fastighetsfond baserad i Norge, som bygger upp sin verksamhet inom bostadsutveckling.

– Jag är glad över att vi har kunnat träffa detta avtal med Union som innebär att våra duktiga medarbetare får ett nytt hem att bedriva bostadsutveckling i. Affären stärker vår finansiella situation och ger oss bättre möjligheter att uppnå våra fastslagna mål framåt, säger Peter Wallin, vd för Bonava.

Köpeskillingen uppgår till cirka 1,5 miljarder SEK varav 0,8 miljarder SEK betalas när affären slutförs och resterande del lämnas som ett lån till köparen och betalas stegvis, med merparten under 2024 och 2025. Försäljningen kommer att innebära en negativ resultateffekt för Bonava om cirka 0,7 miljarder SEK som kommer att redovisas under det andra kvartalet 2023. Affären är villkorad av godkännande från den norska konkurrensmyndigheten. Existerande avtal med kunder, leverantörer och avtalsparter påverkas inte av försäljningen.

Vid utgången av det första kvartalet 2023 hade Bonava Norge cirka 350 bostäder i produktion och 3 600 byggrätter i landbanken. Från och med det andra kvartalet 2023 kommer enheten att redovisas av Bonava som tillgångar som innehas för försäljning, i det fall att affären ännu inte är slutförd.

Bonava kommer efter avyttringen att bestå av fyra affärsenheter i sex länder: Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Omsättningen under 2022 för denna verksamhet var 14,0 miljarder SEK.

Affären genomförs i norska kronor och omräkning har här skett till NOKSEK-kurs 0,98.

Lars Granlöf, CFO
lars.granlof@bonava.com

Susanna Winkiel, acting Head of Investor Relations
susanna.winkiel@bonava.com
Tel: +46 70 461 28 28

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juni 2023 kl. 07.30 CEST.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Bolaget är den första bostadsutvecklaren i Europa att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Med sina 1 900 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen, med en nettoomsättning om cirka 15,7 miljarder kronor år 2022. Bonavas verksamhet i S:t Petersburg är under avveckling. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss: bonava.com